WLtoys 12428 távirányítós autó teszt

1459935970798794.jpgA WLtoys 12428 elég furcsa név egy off-road rc autónak, hiszen meglehetősen nehéz megjegyezni. A kinézete viszont annyira üt, hogy egyből beleszerettem, pedig akkor még nem tudtam, hogy mekkora élvezet csapatni vele árkon-bokron át. A kuponnal elérhető nettó 18.300 forint ár pedig ebben a szegmensben annyira alacsony, hogy nehéz egyáltalán konkurenciát találni, amely megszorongathatja.

A doboz hatalmas, pedig számítottam rá, hogy egy 1:12 méretarányú autó nem lesz kicsi. Nem aprózták el a WLtoys 12428 dizájnját, a csomagoláson megannyi piktogram hirdeti a különböző funkciókat. A gépet kibontás nélkül szemügyre vehetjük, mivel egy hatalmas műanyag fólián keresztül tekint ránk, neon zöld, szuper-agresszív színben.

A doboz bal oldalában lakik a távirányító, illetve az egyéb kiegészítő dolgok, mint a töltő, egy csavarkulcs, a Li-ion akkumulátor, és egy olyan részletes leírás, ahol csak a különböző elemeket taglalják vagy 10 oldalon keresztül, alkatrészszámokkal együtt. Ez nagyon jól fog jönni, ha valami elromlik és újat kell rendelni. Az ilyen szintű dokumentáltság teljesen hiányzik például a drónoknál, tehát őrizzük meg a füzetet.

1.jpgJárművünk nem kicsi, 420*245*108 milliméter, ami az eddig általam használt kistestvérnél – a WLtoys A959-nél - sokkal nagyobb. Ez két okból nagyon fontos, egyik, hogy a hasmagassága is sokkal több, így nem fog elakadni a fűben, másrészt a „vas” is masszívabbnak érződik, mint a kisebb variánsok esetében.

p1030166.JPG

A takarólemezek impregnációja kifejezetten jól sikerült, nem sorjás, nem szőrös, egészen jó minőséget képviselnek a fényes műanyag felületek. Szerintem jól is néznek ki, a grafika nemcsak a kötelezőt hozza, hanem annál többet, kellemes a színösszeállítás is.

p1030171.JPG

A pilótafülkében egy vicces figura ücsörög, ami azért kölcsönöz némi gyerekjáték „feelinget” a WLtoys 12428-nak, de szerencsére ez terepen teljesen máshogyan érződik. A futómű egészen komoly, és bár szép számmal képviseltetik magukat a műanyag elemek is, a fontosabb helyeken fémre bukkanhatunk. A rugózás elég széles skálán mozog, kicsit pattog, de egyáltalán nem volt zavaró terepen, ennyi kell is, hogy kirugózza az egyenetlenségeket.

A távirányító impozáns, bár minőségre csak a kategóriaátlagot hozza, egyáltalán nem rossz vele terelgetni a gépet. Az elején található trim gombokkal a szervo végállásait finomhangolhatjuk, a felső a jobbra és a balra, míg az alsó az előre és hátra irányokon állít. Az irányító kerék előtt egy négyállású kapcsolóval a kerékelfordulás szögét szabályozhatjuk, míg a bekapcsoló gomb funkciója magától értetődő. A megfelelő áramellátásért 4 db AA elem gondoskodik, ez sztenderdnek mondható ebben a kategóriában.

p1030474.JPG

Az irányítókerék kellemes fogású, szivacsozott felület, a felni egy picit bazári ezzel az ezüst színezéssel, de a funkcióját tökéletesen betölti. A pisztolytávnak is nevezett 2 csatornás irányítóegység ravasz része adja a gázt, előre tolva hátramenetbe, húzva előremenetbe kapcsolhatunk, a sebesség arányosan állítható a kar húzkodásával. Engem egy kicsit zavart, hogy elég rövid utakon jár, a motor viszont nagyon erős, emiatt a „gáz” nem adagolható elég széles skála mentén, jobban örültem volna, ha finomabban lehet vele játszani.

p1030478.JPG

Ami viszont jó benne, hogy kellemesen meg lehet indítani a gép farát egy erősebb gázfröccsel, és ez igencsak nagy élvezetet tud okozni, és ebben a táv is partner. A gyors előre hátra váltásokat kis késéssel követi, de ez még nem éri el a zavaró mértéket.

A hatótávot nehéz megbecsülni, mert egy off-road autóban pont az a jó, hogy közelről nézhetjük a mutatványt. Az biztos, hogy 50-80 méterre simán el lehet menni vele, de már ez utóbbi szám is fölöslegesen sok. Nem nehéz kiszámolni, hogy ha ekkora körben autózunk a WLtoys 12428-al, az is 160 métert tesz ki, ebből a távolságból pedig már nehezen látható a jármű.

p1030476.JPG

Az áramforrás egy 1500 milliamperórás Lítium-ion akkumulátor, vagyis nem Lítium polimer, de mivel a cellafeszültség itt is maximálisan 4.2 Volt, ezért Lipo-val is nyugodtan üzemeltethetjük. Amikor először ráadtam a tápot, nagyon meglepett, hogy felgyulladtak a lámpák, hiszen azt hittem, hogy ezek csak dísznek vannak rajta, de aztán közelebbről szemügyre véve láttam, hogy bizony egy LED sort rejtettek el mögé.

p1030181.JPG

A WLtoys 12428-ról azt kell tudni, hogy a Feiyue Desert Eagle 3 továbbfejlesztett változata, ezért az alkatrészek egy igen jelentős része kompatibilis, illetve a modderek egyik kedvence a két modell. Mindkettőt szénkefés motorral szerelik, de ettől nem kell nagyon megijedni, ugyanis sokkal kisebb a „gagyiság” faktoruk, mint például a drónok esetében.

sddds.jpg

A WLtoys modelljét ráadásul nagyobb motorral – 540-essel - is szerelik, ami azt jelenti, hogy iszonyatosan fel tud gyorsulni, ha a megfelelő hely áll rendelkezésre. Ez a gyakorlatban 40 + kilométert jelent óránként, egyes mérések szerint eléri az 50-et is. Ez leírva nem tűnik durvának, de a valóságban az, meglepően sebesen tűnik el a szemünk elől.

Az üzemidő pont annyi, amennyire nyomjuk, kinek milyen nehéz a lába, akarom mondani a keze. A teljes gázon való gyilkolás 10 perc alatt felemészti a tárolt energiát, ám én simán elmentem vele 20 percet is terepezés közben, és még maradt benne delej. A dimbes-dombos területen valahogy nem is kívántam a nagyon nagy teljesítményt, ilyenkor ugyanis a gép folyamatosan elkapar és kitör, annyira erős.

p1030176.JPG

Az akkumulátor tartó szerencsére nagyobb áramforrásokat is képes fogadni, legrosszabb esetben kivesszük a „kutyacsontot”, ami a helyén tartja az 1500 milliamperórás gyári egységet, és valamilyen más rögzítési megoldást találunk. Állítólag a ZOP Power 2 cellás, 2200 milliamperórás egysége illik bele, ezzel nyerhető újabb 5-6 percnyi üzemidő. Egy dologra figyeljünk, hogy Deans csatlakozós legyen, különben át kell forrasztanunk a kábelvéget.

Ahogy észrevettem, a súlyeloszlása nem tökéletes, ugyanis teljes gáznál szinte mindig jobbra dőlve bólint egyet, valószínűleg itt nehezebb a kasztni. Hibaként szokták felróni, hogy a motor pozíciója nem változtatható, de azt gondolom, hogy aki ezt a gépet fogja megvásárolni, az úgysem azzal kezdi majd, hogy leszedi a burkolatot és nekiáll tologatni az alkatrészeket.

sd.jpg

Jellemzően az ilyen modellek egyik rákfenéje a főtengelyen lévő fogaskerék és a motortengely fogaskerekének találkozási pontja, valamelyik el szokott „nyalódni”, bár én a tesztek alatt ilyet nem tapasztaltam, pedig kapott rendesen. Féltem tőle, mert a motor brutálisan erős, már pedig ezekkel az off-road autókkal az ember nem szokott nagyon finomkodni, de nem is erre való.

Teszteltem fűben, betonon, laza talajon és murván is, de mindegyiket állta. Menet közben derült ki, hogy az áramköri elemek vízállóak, ezért elkezdtem keresgélni az interneten különböző videók után, és nem egyet találtam, ahol pocsolyákon száguldanak át vele. A tesztidőszak alatt nem találtam ilyen helyet, mert annyi csapadék nem esett, de úgy néz ki, hogy mérsékelten ellenáll a folyadékoknak is.

Két dolog jutott eszembe, amivel ki lehetne végezni az autót, az egyik a túlzott mértékű ugratás, ugyanis tudunk olyan magas helyről leesni, hogy a futómű tönkre menjen. Én ezt igyekeztem elkerülni, hiszen ez mégis csak egy tesztjármű, de azért kisebb ugrálásokat simán kibír a szerkezet.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

A másik, ami inkább a lassú amortizációhoz vezet, az a túlzott mértékű kanyarodás nagy sebességnél. Ilyenkor a gép a magas építés miatt hajlamos felborulni, oldalra csúszás helyett. Ha kellő dinamikával közlekedünk, akkor önmagán többszörösen átbukfencezve érkezik le a talajra, és ez - például beton esetében - igen jelentős károkat tud okozni a tetőn elhelyezett műanyag alkatrészekben. Fogadjuk el, hogy ez az 540-es motor többet tud, mint mi, és bánjunk vele kellő tisztelettel, különben gyorsan rommá törjük a WLtoys 12428-at.

1459935970992150.jpg

Ami az ellenálló képességét illeti, többször nekimentem kőpadkának, fának, a hinta fém lábának és egyéb tereptárgyaknak. A front alsó felén található egy alumínium fenéklemez, ami a kőfelverődések ellen véd, illetve egy keményebb műanyag lap az orr alján, ami pedig a nekihajtásos balesetek következményeit hivatott enyhíteni. Bár jól bírja az ütéseket, azért jobb lenne, ha itt is egy fémlap védené a fontosabb szerkezeti elemeket.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

A géppel egészen jól lehet driftelni, bár a kormány szögállása lehetne nagyobb. Egy kicsit mereven viselkedik a gép, de mivel kegyetlenül erős a súlyához képest, ezért akkor is képes csúszni, ha közben oldalra kell tolnia a kereket. A magas felépítmény miatt azonban könnyen fel tud borulni, és ez különösen igaz akkor, ha rakunk rá valamit – például egy kamerát – amitől magasabbra kerül a súlypont.

Mivel vízálló, nyugodtan kivihetjük eső után is a vizes betonra, az az igazi terepe. Ilyenkor a „power slide-nak” nevezett jelenséget sokkal jobban ki lehet használni, mert a gumik tapadása kisebb, és így remek farolásokra lehet sarkalni a gépet. Ha tudunk egy viszonylag kopott betonparkolót, nyugodtan vigyük ki, remekül fogunk szórakozni, bár ez nagyjából az együtt töltött idő minden pillanatára elmondható.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

A gép természetesen összkerékhajtású, de én nem is vennék terepre mást. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha legalább egy kerék megkapaszkodik, akkor már ki tudja magát küzdeni szorult helyzetéből, illetve a viszonylag meredek terepen is felmegy, ha a talaj elég kemény. A gumik szerintem pont megfelelőek, ballonosak, de elég mélyek a barázdák, így kapaszkodni is tud velük. Néha kifejezetten meglepett, hogy honnan szabadította ki magát, de pont erre jó, hogy minden kerék hajtott.

Egy dologra figyeljünk, ami károsíthatja, de akár le is égetheti a motort, a nagyon magas, vizes fű. Ez ugyanis rá tud tapadni a kerekekre, megakasztva a járművet, és ha ilyenkor nagy gázzal erőltetjük a kijutást, akkor előbb vagy utóbb füst fog távozni a burkolat alól, véget vetve a mókának.

A WLtoys 12428-as modellje egy kifejezetten jól sikerült darab, bár kétségtelen, hogy nem álltak rendelkezésemre hónapok, hogy a típushibákat felderítsem. A motorja brutálisan erős, remekül lehet vele driftelni, dögösek a LED-ek és sok futómű elem fémből van, ahol meg nem, ott viszont kellően puha, így jó eséllyel bírni fogja a terhelést.

A felépítmény burkolata meglepően jó minőségű, rosszabbhoz szoktam, az áramforrások ráadásul cserélhetőek Lítium polimerre, akár nagyobb kapacitásúra is, így kitolva az üzemidőt. A terepjáró képessége kifejezetten jó, de ami sokkal fontosabb, az hogy nagyon élvezetes vele a csapatás, és végül is ezért veszi mindenki, nem pedig azért, hogy egy üvegvitrinbe állítsa. Az élményért és a gyermekkorunk részleges újraéléséért pedig egyáltalán nem találom soknak a "WltoysG" kuponkóddal elérhető nettó 18.300 forintot.

Gearbest - 18.300 forint