Land 9046LCC kés tesztje - Ronda és finom?

1_10.jpg

Az alábbiakban vendégírónk, Vaszilij cikkét tekinthetitek meg.

Az idősebbek bizonyára emlékeznek még a Chokito csokoládé reklámjára, aminek a konklúziója a következő volt: "Ne ítélj elsőre! Chokito - Ronda és finom." Valahogy így voltam én is akkor, amikor kiválasztottam jelenlegi tesztem alanyát, a Sanrenmu cég Land 9046LCC névre hallgató modelljét. Az első gondolatom az volt, hogy ez mégis mi a fene?, aztán, ahogy egyre többet nézegettem, egyre inkább megtetszett. A kés furcsaságát az is sugallja, hogy a kínai webáruház nem is a zsebkések, hanem a multiszerszámok kategóriájában kínálja, ami véleményem szerint azért erős túlzás, bár tény, hogy egy többfunkciós eszközről van szó. De nézzük, vajon ez a 4.300 forintos zsebkés méltó lesz-e a ronda és finom titulusra!

Land 9046LCC - 4.300 Ft

 

 Műszaki Adatok  Land 9046LCC
 Teljes hossz  203 mm
 Pengehossz  85 mm
 Penge anyaga  12C27
 Penge vastagsága  3 mm
 Markolat hossza  120 mm
 Markolat vastagsága  16 mm
 Markolat anyaga  G10
 Tömeg  172 g
 Zárszerkezet  Liner lock

 

Land 9046LCC első benyomások

A Sanrenmu cégre jellemző módon a Land 9046LCC egy jellegtelen, fehér, elég rossz minőségű papírdobozban érkezik, amelyen szinte semmi nem utal annak tartalmára. Egyebekben sem kápráztat el minket a kínai gyártó, a dobozon belül egy egyszerű nejlontasak rejti a kést, ezen kívül semmi mást nem kapunk a pénzünkért - bár ezen az árszinten ez nem is lehet feltétlenül elvárás. A csomagolástól megszabadulva és a kést kézbe véve az első benyomásom az volt, hogy nem is zsebkést, hanem szerszámot rendeltem. A képek nem csalnak, egy szögletes, meglehetősen vaskos és nehéz eszközről van szó, amelynél az esztétikai megfontolások nem szerepeltek az elsődleges helyen.

A pengén kívül a kés négy egyéb funkcióval bír, amelyek közül háromhoz csukott állapotban is hozzáférünk. Az egyik a markolatvégen elhelyezett üvegtörő, a másik egy hatlapfejű csavarok szerelésére szolgáló eszköz, a harmadik pedig a sörnyitó. Ez utóbbi nem teljesen egyértelmű, csukott állapotban a pengető és a markolatvég közötti részt használhatjuk erre a célra. A penge egykezes nyitású, erre a pengeháton elhelyezett trapéz alakú betét szolgál, és néhány kinyitás-becsukás után nálam jól működött, könnyedén, erőfeszítés nélkül hozhatjuk a késünket nyitott állapotba. A liner lock zárszerkezet határozott kattanással ugrik a helyére, és ha egyszer kinyitottuk, a penge stabilan áll a helyén; az én példányomnál sem oldalirányú, sem fel-le mozgást nem tapasztaltam.

6_4.jpg

Ha már nyitva a pengénk, érdemes itt elidőzni egy kicsit. A kés többi részéhez hasonlóan ne számítsunk szokványos megoldásokra, a késpenge engem leginkább egy megélezett vésőre emlékeztet. Kapunk egy 70mm hosszú egyenes elsődleges élt, egy kb. 17mm hosszú másodlagos élt, ami egy tanto pengéhez teszi hasonlatossá a késünket, illetve egy harmadik, 7mm körüli élt, amellyel nem árt vigyázni: én először azt hittem, hogy csak egy hamis fokélről van szó, ami dizájnelemként került a pengére, de ez is éles. A penge egyébként aszimmetrikus kialakítású, ami az élezésnél is tetten érhető, féloldalas, úgynevezett vésőél került a pengére. A legszélesebb ponton mérve a penge 32mm, aminek nagy része egyenes felköszörülést kapott, így elég jó metszőképességet kapunk - de erről részletesebben majd később.

7_3.jpg

A csukott állapotban nem elérhető másik eszköz a késpengén kívül egy heveder- vagy kötélvágó. Ezt a markolat felső részén találjuk. Egy nyitópöcök segítségével, egy kézzel is működtethetjük, illetve a pengéhez hasonlóan liner lockkal rögzül, megakadályozva ezzel a véletlen baleseteket.

15143596632416_eredmeny.jpgAmi a markolatot illeti, egy brutálisan vastag, szögletes darabbal van dolgunk, amely acél linerekből és ezekre szerelt G10 műanyagból áll. A vastagságra egyrészt magyarázatot adnak a plusz funkciók, amelyeknek valahogy helyet kellett találni, illetve azt gondolom, hogy cél volt a tervezésnél, hogy egy robusztus, masszív kést állítsanak elő. Nos, ez kétséget kizárólag sikerült is, a majdnem 1,5mm vastag acél lemezekre 5mm-es G10 panelek kerültek. És noha a linereket próbálták furatokkal kikönnyíteni, azért nem vitték túlzásba a dolgot, többek között ennek is köszönhető a kés 172g-s tömege. A markolat a szögletes külseje ellenére egyébként számomra meglepően kényelmesnek bizonyult, az éleket sikerült annyira lekerekíteni, hogy normál használat mellett nem vág, nem nyom sehol. Az ergonómia is megfelelő, többféle fogásnemben is kényelmes volt számomra a Land 9046LCC. A G10 panelek ráadásul kaptak egy enyhe textúrát is, ami jó hatással van a biztos fogásra.

 

Land 9046LCC használat közben

A hosszúra nyúlt bevezető után lássuk akkor, hogy miképp szuperál a kés a gyakorlatban. Kicsit gondban voltam, amikor megpróbáltam besorolni a kést a szokásos kategóriák egyikébe, mert valahogy egyikbe sem passzol igazán. Végül úgy döntöttem, hogy maradok a GearBest által sugallt osztályozásnál, és egy többfunkciós szerszámként tekintek rá, amely főképp mégiscsak egy vágóeszköz. Így aztán elsődlegesen azt néztem meg, hogy mennyire alkalmas vágásra a több szempontból is különleges - vagy, ha úgy tetszik, furcsa - penge.

A dobozból kivéve a gyári él megfelelő volt, a fénymásolópapírt szépen szelte, így aztán rögtön rátérhettem a következő tesztre, a kartonpapír-darabolásra. Különösebb prekoncepció nélkül fogtam munkára a kést, habár a penge geometriája azért sugallta, hogy működni fog a dolog. Így is lett: a kartonpapírt könnyedén aprítottam vele. A hegy kialakítása, bár ez sem kifejezetten szokványos, rendkívül jó behatolóképességgel bír, ennek ellenére nem sérülékeny. Ez az élkialakítás ráadásul nagyon hatékony akkor, ha főképp a heggyel, sniccer-szerűen használjuk a kést.

9_6.jpg

Ezt követően pántolószalagot vágtam, és itt már bevetettem a hevedervágó részt is. A késpenge jól dolgozott, és bár eleinte a hevedervágóval nem voltam túl sikeres, kicsit nyögvenyelősen tudtam csak használni, a megfelelő technikára ráérezve már jobb eredményeket produkáltam. Számomra itt jött ki a kés kissé furcsa formájának a hátránya, a hevedervágós résznél a megfelelő fogást csak nehezen találtam meg, valahogy sehogy sem állt nekem kézre az eszköz. A pántolószalag mellett most némi paracord-zsinórt is megpróbáltam felvagdosni, itt hasonló tapasztalataim voltak.

13_2.jpg

A műanyagok után következett a már megszokott farigcsálós teszt, tollas ághoz hasonlóan próbáltam faragni a késsel. Attól tartottam, hogy a vésőél itt elvérzik, de ismét meglepetés ért, a nem szokványos felület jól működött itt is. Ami hátrányként felróható, a markolat a keményebb fa faragásakor nekem nagyon kényelmetlenné vált; az erős szorítás már előhozta a kissé szögletes markolat ergonómiai hiányosságait. Vésőélről lévén szó, kicsit jobban próbára tettem a kés hegyét is, próbáltam feszegetni is fele, ami meg sem kottyant neki. Ezután arra az „életszerű” szituációra felkészülve, ha netán vámpírokkal kellene felvennünk a harcot, egy karószerűséget is faragtam, ahol ismét csak pozitívan csalódtam a késben.

14_1.jpg

Utána úgy gondoltam, hogy ha már ennyire masszívra tervezték a kést, megpróbálkozom egy durvább teszttel is, amit természetesen nem javaslok senkinek: a késpengét átkalapáltam egy deszkán egy másik fadarab segítségével (mintha ütőfáznék vele). Ennél a műveletnél aktiváltam a kés másodlagos zárszerkezetét, ami a markolat felső részén kapott helyet: egy kis kallantyút elmozdítva egy fémnyelv csúszik a liner és a markolat közé, így megakadályozva, hogy véletlenül becsukódjon a kés. Alapesetben nem vagyok híve ezeknek a megoldásoknak, és a kivitelezés itt sem sikerült tökéletesen, a másodlagos zár ugyanis úgy lett elhelyezve, hogy használat közben esélyes, hogy véletlenül aktiváljuk, és ez vezethet némi bosszúsághoz. Visszatérve az ütőfázáshoz: mind a penge, mind a zárszerkezet jól dolgozott.

16.jpg

A következő szerszám, amit a kínai gyártó beépített a kés markolatába, egy hatlapfejű csavarokhoz való csavarkulcs. Ez végül is működik, bár az elhelyezkedéséből kifolyólag nem minden helyzetben tudjuk majd bevetni. Elméletileg 4, 6, 8, és 10mm-es csavarfejekhez használható.

18.jpg

Ha pedig végeztünk a nehéz munkával, akkor nem is kell más szerszám, a Land 9046 segítségével bonthatunk magunknak egy üveg sört vagy üdítőt. Szokatlan megoldás, és én jobban örültem volna, ha lemarad a késről, mert így zsebben hordva csak egy felesleges kiálló rész lesz, ami bosszúságok okozhat nekünk.

17.jpg

Végül, az utolsó funkció a késen egy üvegtörő tüske. Ezt nem volt módom kipróbálni, de egyszerű rozsdamentes acélról van szó, ami bizonyos esetekben talán jól jöhet. Ami jó hír, hogy amennyiben nagyon zavar miket, könnyen eltávolíthatjuk a késről.

19.jpg

Ami a kés hordhatóságát illeti, sajnos nem vagyok maradéktalanul elégedett. Jobboldali, heggyel fent és lent állapotra szerelhető zsebklipet kapunk hozzá, ami pozitívum. Negatívum viszont, hogy a vastagsága és tömege nem teszi kifejezetten jól hordhatóvá, ráadásul nálam mindig volt valami kallantyú, ami vagy elrakásnál, vagy elővételnél idegesítő volt, mert folyton beleakadt a zsebembe. Ha rendszeresen magammal hordanám, én leszerelném róla a klipet, és egy övtokot rendszeresítenék hozzá, szerintem úgy kényelmesebb és praktikusabb lenne. A mellékelt ábrán egy Ganzo tokban helyeztem el a kést, a GearBestről fillérekért beszerezhető egy ilyen vagy ehhez hasonló.

20.jpg

A tesztek végeztével kipróbáltam újra az élt. A 12C27 sandvik acél megfelelőnek bizonyult, ha kissé döcögősen is, de még szelte a fénymásolópapírt. Az élezése a vésőél miatt okozhat nehézségeket, én a Spyderco Sharpmakerrel percek alatt megfentem annyira, hogy ha nem is borotvált, de zökkenőmentesen dolgozott tovább, így ezen a téren nincs okunk panaszra.

 

Összegzés

Kicsit bajban vagyok a végső konklúzióval kapcsolatban. Az kiderült számomra, hogy a Land 9046LCC egy használható darab, ugyanakkor a funkciók nagy részét én feleslegesnek érzem rá. Ha kifejezetten mentőkést keresünk, találunk ennél jobb alternatívákat, ha nem is feltétlenül ebben az árkategóriában, illetve multiszerszámokból is elég széles a választék. Mindenképpen pozitívum, hogy kb. 16$-ért (ennyibe kerül jelen pillanatban a kés) korrekt anyagokból korrekt módon összeszerelt bicskát kapunk, ami, ha épp ezekre a funkciókra van szükségünk, működni fog. Sima, mindennapi használatra szánt zsebkésként azonban én nem ajánlanám, ebben a szegmensben tucatnyi más modell közül válogathatunk. Ha iskolában lennénk, én egy négyes alá-ra értékelném, mintegy biztatásképpen: nem rossz, de lehetne ez még jobb is.

Land 9046LCC - 4.300 Ft