Junsun S100 kamera teszt - Te is fiam, Junsun?

nyito-3-696x425.jpg

Az alábbiakban vendégírónk, Ed cikkét olvashatjátok.

Tovább folytatjuk a küldetésünket, hogy megtaláljuk nektek a dashcamek Szent Grálját, a Drágaságot, a mindent vivő autóskártyát, ami akár a Junsun S100 is lehet. Ígéretes versenyzőnek tűnik az egyre sűrűbb mezőnyben, hiszen beépíthető, kijelző nélküli kialakítása egyedülálló, és a lassan 2 éves gyártási ciklusa pedig szokatlanul bizalomkeltő, nem is beszélve a 15.000 Ft-os áráról, ami pont megfelelő.

Junsun S100 - 15.000 Ft

 

A Junsun S100 kicsomagolása

A kamera egy szinte cipősdoboz nagyságú fehér csomagolásban érkezett, amire elegáns ezüst fóliával prégelték, hogy 4S店专供行车辅助智驾系统系统. Hozzávetőleges fordításban: 4S üzlet, amely a meghajtott meghajtású SMART AUXILIARY DRIVE CONTROL SYSTEM rendszerhez vezet. Ezen túl csak kevés információt hordozott a csomagolás, azokat is jobbára ráragasztották, szóval ez egy egyendoboz, amibe éppen azt csomagolják, amit aktuálisan megrendelsz. Nekem valahol tetszik ez a fajta spórolás, de csak akkor, ha a termék feledteti ezt.

A túlméretes ládikót kinyitva két kisebb dobozt látunk, amik teljesen kitöltik a nagytesót, és tartalmukat tekintve kezdek kételkedni, hogy jó csomagot kaptam-e. A kicsomagolás után végre megpillantom a füstszínű zacskóba tessék-lássék módon bepakolt kamerát és alkatrészeket. Te jó ég, ez ekkora?

Szakad ki belőlem, miközben hitetlenkedve forgatom ujjaim között a nagyra nőtt kamerát. Nem erre számítottam. Nem tűnik nagyon nagynak, de mindenképpen termetesebb, mint azt a promóképekből leszűrtem. A tartozékok sem a megszokott darabok, USB helyett egy biztosítéktáblába beköthető vezetékrendszert kapunk, a bekötéshez pedig egy feszültségtesztert is mellékeltek, mint később kiderült, okkal

Hasonlóan ambivalens érzéseim voltak a használati útmutatóval, ami ugyan angol nyelvű, viszont olyan, mintha a kamera legelső kiadásához készült volna, szóval kevés dolog stimmelt benne, de a bekötési rajz mondjuk pont jó volt

 

A Junsun S100 specifikációi

A kamera kiválasztásánál két lényeges szempontot tartottam szem előtt: legyen beépíthető, hogy ne kelljen a ki- és berakással foglalkozni, és legyen megbízható, mert egyáltalán nem szeretném kiszedni a kocsiból.

htb1pqzujpxxxxxgxvxxq6xxfxxxu.jpg

Így került képbe a Junsun S100, amiről már 2016-os videókat is találtam a Youtube-on, amikben meggyőződhettem a felvétel minőségéről és láthattam a tulajok elégedettségét. Egészen szokatlan a kínai kütyüpiacon az ilyen hosszú termékéletciklus, és ezt mindenképpen jó jelnek tartottam. 2016 óta akadt néhány változtatás is, de ezek mind a jóságfaktort növelték

htb10an0ivxxxxauaxxxq6xxfxxx4.jpg

Technikai oldalon hozza az elvárt kötelező pontokat, mint az 1080p Full HD felbontás (bár így csak 30 FPS-t garantál), a 170 fokos kameraszög és a 12 Megapixeles érzékelő, amit egy Novatek 96650 csip hajt meg. Természetesen körfelvételes szisztémában rögzíti a tartalmat, miközben hangot vesz fel, érzékeli a mozgást és G-szenzor is jutott bele, szóval tényleg a kategória kellős közepe.

htb1pyjorxxxxxxwafxxq6xxfxxxw.jpg

A kamerát kézbe véve egész korrektnek tűnik a minőség, nem nyekereg, a gomboknak határozott a nyomáspontja, az objektívet masszív kattanással lehet állítani és a rögzítésre szolgáló ragasztó is jóféle 3M gyártmány.

Őszintén szólva egy kicsit felspanoltam magam, hogy miért is ekkora a kütyü, úgyhogy 2 csavarral és 3 kipattintott füllel később végre választ is kaptam: mert ekkora házat gyártanak hozzá, nincs más oka.

Gondolom, a minél egyszerűbb összeszerelés és a jobb hőelvezetés miatt kell ekkora héjba pakolni a technikát, és hiába cseréltek ki pár alkatrészt a gyártás folyamán, a borítást érdemesebb volt meghagyni. Járulékos előny, hogy a DIY mágusok saját rendszert építhetnek, ha megunják a specifikációkat.

 

A Junsun S100 használata

A bekötés kicsit több rákészülést igényel, mint általában. Első feladat, hogy felragasszuk a visszapillantó tükör tövébe a ketyerét, ami valójában két darabból áll, egyrészt a ragasztós felületű konzolból, másrészt pedig a kameratestből, amit némi ügyeskedés árán akár le is szerelhetünk a tartójáról. A profi 3M ragasztó bika módra fogja a kütyüt, és a vezeték elvezetésére is adtak pár kiegészítő kábelcsatornát. Ezután el kell kísérni a huzalt a biztosítéktábláig, ami néhány autó esetén a borítás bontását is megkívánja.

img_20180319_171357.jpg

Aztán ki kell bogarászni, hogy valójában mire is valóak az egyes kábelek, mert az ACC felirat nem mond sokat, azzal együtt sem, hogy a 12V értelmezhető és a GND formája is adja magát.

img_20180319_171408.jpg

A megoldás végül is adja magát, még ha elsőre nem is magától értetődő. Az ACC feliratú kábel egy olyan biztosíték helyére megy, ami mindig áram alatt van, hogy ne felejtse el a beállításokat és a dátumot, ugyanis nincs beépített akksi. A 12V feliratú pedig egy gyújtás után feszültség alá kerülő biztosíték helyére kerül. A GND a földelés, ami elég lényeges, mert e nélkül nem is működik a dashcam, szerencsére egy csavarfej alatt is jól érzi magát. A negyedik vezeték egy RCA kábel, ha esetleg rá szeretnéd kötni a fejegységet, amihez sok szerencsét, mert sajnos elég rövid ahhoz, hogy a biztitáblától visszakösd a középkonzolba.

img_20180319_162752.jpg

Természetesen installálás előtt érdemes átvizsgálni a bekötési rajzot, hogy megtaláld a megfelelő biztosítékot. A saját kocsimban állandó feszültségforrásnak (ACC) a szivargyújtó a legideálisabb, a gyújtás utáni vezetéket (12V) pedig valamelyik lámpa helyére érdemes kötni. Ha bizonytalan lennél, hol találsz állandó delejt, a mellékelt feszültségteszter lesz a te barátod.

img_20180321_074333.jpg

Bekötés után aztán végre életre kel az eszköz, bár erre kijelző híján csak egy kis kék LED utal. Meg kell említenem, hogy miután felraktam a visszapillantó mögé, már egyáltalán nem érzem nagynak a méretét, tökéletesen eltűnik, nem takar ki a látómezőmből, szinte gyári érzést kelt, és azt szeretem.

app.jpg

Az egyetlen lehetőség, hogy kommunikáljunk a kamerával, ha letöltjük az erre szolgáló applikációt, de ez sem egyszerű.

app.jpg

A csomagoláson feltüntettek egy QR kódot, ami valami himi-humi weboldalra visz, ahonnan elvileg le lehet tölteni a hivatalos, RoroCam nevű appot. Szerencsére mindkét nagy platform hivatalos appstore-jában be lehet szerezni a progit. Sőt, utánaolvasva kiderült, hogy egy FinalCam nevű app is használható a kamerához, ami szinte kottára ugyanaz, mint a fent említett RoroCam, innentől pedig ízlés kérdése a választás, bár a FinalCam-et végül nem használtam.

1-6_2.jpg

A kamera wifivel csatlakozik a telefonhoz, a jel elég erős és ráadásul ismeri a 802.11 b/g/n szabványt. Elsőre meglehetősen nehezen kapcsolódott a mobilhoz, ledobált, fekete képernyőt mutatott, szenvedés volt az egész. Eltelt pár nap, mire rájöttem, hogy nem a kamera a rossz, csak rossz helyre kötöttem a biztitáblában, mert az autó gyári bekötési rajza sántított. Szóval fogtam a feszültségtesztert és kijavítottam a hibámat.

2-6.jpg

Innentől kezdve végre rendesen működött a program, indítás után szinte azonnal csatlakozott a mobilhoz, stabil élőképet sugárzott és hozzáfértem a funkciókhoz. Beállítások terén is az abszolút középutat képviseli a kütyü. A felbontás ízlés szerint 720p 60 FPS és 1080p 30 FPS között állítható, a fotók minősége 3 és 8 Megapixel közé lőhető, és a körfelvétel 1, 3, 5 és 10 perc között változtatható. Elérhető a WDR funkció, a mozgásérzékelés, az időbélyegzés és a hangrögzítés, szóval csupa átlagos dolog.htb16d_vsxxxxxbdxxxxq6xxfxxxf.jpg

Az "advanced" menüpont alatt található az egyetlen extra, az expozíciós érték állítása, bár alapbeállításon hagyva is teljesen jól használható. A termék globális elérhetőségét jól jellemzi, hogy még az analóg televíziós szabvány szerinti NTSC és PAL értékek is változtathatóak a frekvenciaértékekkel egyetemben. Ezen felül csak a beépített gyorsulásszenzor érzékenységét változtathatjuk. A galéria funkció nálam nem működött, hiába érzékelte jól a maximum használható 32 Gigabájtos kártya hasznos kapacitását.

A felvételek minősége középszerű, nem kiemelkedő, de nem is borzalom, pont az elfogadható bizonyíték kategória. A pixelek kicsit összemosódnak, a zajszint természetesen napos időben a legalacsonyabb, de felhős közegben is használható a videó. Este kicsit árnyaltabb a kép, színváltós és jóval pixelesebb a végeredmény, látszik azért, hogy nem a legújabb technológia.

Ugyanakkor a mindennapi használat az eddigi legjobb dashcam élményt nyújtotta, egészen egyszerűen azért, mert az ember 3 nap múlva már nem bíbelődik az extrákkal, a napi rutin részévé válik a kamera, és pont ez a lényeg. Nincs zavaró kábel az orrunk előtt, a dashcam pedig szépen megbújik a visszapillantó mögött és teszi a dolgát. Hiába nem a világ legjobb programját csomagolták hozzá, indítás után azonnal indul a felvétel és bár nem a legkiemelkedőbb a minőség, egy bírósági bizonyításban megállja a helyét.

Ugyanakkor nem mehetek el a hibái mellett sem. Kezdésnek elég nagy öngól, hogy a használati útmutató nem pontos. Használat közben néha elfelejti a dátumot, máskor onnan folytatja, ahol előzőleg abbahagyta a keltezést, ez mindenképpen zavaró. Az app nálam nem látta a felvételeket, ergo nem lehet letölteni a videókat, szóval ki kell szedni a kártyát és át kell másolni a számítógépre.

htb1jef3sxxxxxcqxvxxq6xxfxxxx.jpg

Fájóan hiányzik a rendszám kijelzése, pedig alig pár sort tenne ki a forráskódban. A legnagyobb hiányosság viszont egyértelműen a GPS modul kihagyása. Megértem, hogy nélküle olcsóbb a kütyü, de egy helymeghatározós variáns igazi instant get lenne, hiszen van hely a burkolat alatt és nem kéne bénázni külön felszerelhető antennával sem. Ezektől eltekintve elégedett voltam a termékkel, ráadásul a Junsun kínálatában nem ez az egyetlen érdekes termék.

 

Összegzés

A Junsun S100 hozza a kötelezőt, ugyan kicsit visszafogottan, de beváltotta a hozzá fűzött reményeimet. Ha két szóval szeretném jellemezni, azt mondanám, hogy vállalható kompromisszum. Amennyire bosszantóak az apróságok, annyira felszabadító az érzés, hogy csak felszerelem és elfelejtem.

Nem kell attól tartanom, hogy valakinek megtetszik és feltöri érte a kocsit, nem vonja el a figyelmemet, szóval technikailag úgy használom, hogy nincs róla tudomásom, hogy használom. Ez pedig bőven megéri a 15.000 forintos árat.

Junsun S100 - 15.000 Ft