HILDA rotary tool teszt - Szinte Dremel

nevtelen_1_1.png

A HILDA rotary tool egy, a barkácsemberek által jól ismert eszköz kínai megfelelője. A Dremel elhíresült arról, hogy milyen sokoldalú is tud lenni a mindennapi életben, a felső marástól kezdve a fémvágásig, mindenre használhatjuk. Már régóta szemezgettem a távol-keleti rokonával is, hiszen 12.400 forintos árával és bőséges kiegészítőkészletével kifejezetten hívogató volt.

HILDA rotary tool - 12.400 Ft

 

 

A HILDA rotary tool kicsomagolása

A fehér karton, amiben érkezett, nekem kicsit kínai volt, de hát ne ítéljünk a külső alapján, szerencsére a szerszámokat felismertem. Kibontás után láttam, hogy nem a német precizitás jellemzi az elrendezést, de azért elmegy. A kissé púpos csomagolás alatt megtaláljuk a gépet magát, valamint a tartozékait: plexi szikrafogót, felső maró foglalatot, feltehető fogantyút, hosszabbítót, egy porszívós zárórészt és egy műanyag fejtartó dobozt.

A 91 darabos készletben megtalálható minden, amire egy hobbi barkácsmesternek szüksége van: drótkefék, vágó- és csiszolókorongok, csiszolókorongok és hengerek, polírozó- és köszörűfejek, fűrész, gyémántpenge, fúró- és marófejek. Ezen felül kapunk még egy villáskulcsot, hogy be is tudjuk fogni a különböző kiegészítőket.
img_20180228_175010.jpg

A HILDA anyaghasználata egyébként egészen jó, gumi és műanyag keveréke, nem sokban tér el a Dremeltől, sőt kinézetre egészen ugyanolyan, mint a 4000-es modell.  A tetején lévő kék gomb arra szolgál, hogy meggátolja a tengely forgását, így be tudjuk fogni a fejeket. Ez sajnos nem tökéletes, a zárás után is lötyög egy kicsit.

 

A HILDA rotary tool tesztüzeme

A tesztjeim során a saját Dremel 3000-es és egy kölcsönkapott 4300-as géppel hasonlítottam össze a szerszámot. Anyagok szintjén fával, rozsdamentes acéllal, alumíniummal, üveggel és csempével dolgoztam. Minden fejet leteszteltem, általában rendeltetés szerint, mind a három géppel, és a Dremel kiegészítőihez hasonlítottam.
img_20180228_183909.jpg

A HILDA használata könnyű, az alján lévő kapcsolóval tudjuk ki- és bekapcsolni, míg a tetején lévő tekerővel a sebesség 6 fokozatban állítható, 8.000-es fordulatszámtól egészen 35 ezerig. A fejeket úgy tudjuk cserélni, hogy a fekete zárócsavart leszedjük, betesszük a kiválasztottat, és ezután beszorítjuk. A tengelyzáró gomb fölött található műanyag gyűrűt lecsavarva rakhatjuk fel a különféle kiegészítőinket.img_20180228_182204.jpg

A géppel egészen egyszerűen tudtam acélt vágni, főleg a nagyon praktikus védő plexi miatt. Nem kellett tartani attól, hogy a szikrák felgyújtanak valamit, de attól sem, hogy az eltörő penge esetleg sérülést okoz. Utóbbira sajnos lehetett volna potenciális esély, ugyanis az üvegszállal megerősített pengék elég könnyen elhasználódnak, a képen látható sérülés nem egész 1 perc vágás után keletkezett. Dremel kiegészítőknél ilyet nem tapasztaltam még, de más árkategória, más minőség.
img_20180228_180642.jpg

A gyémántfej érdekes ötlet, de nem találtam neki reális felhasználási módot. Először üvegen használtam, azon belül is egy villanykörtét metéltem meg. Meglepően simán sikerült átvágni, de itt ott berepedt az izzó. Aki ilyennel szeretne kísérletezni, annak egy kis WD-40-et ajánlanék a hűtés érdekében. Ezután a falon lévő csempét díszítettem ki, ez már kicsit nehezebben ment, hiszen sokkal vastagabb volt, mint az üveg, de azért sikerült. Tapasztalatom szerint a kínai változat nem rendes gyémánttal dolgozik, vagy esetleg a tisztasága lehet más, mert sokkal gyorsabban ment ki az éle, mint az eredetinek.
img_20180301_135044.jpg

A fűrészpenge nem különösebben érdekes, teszi a dolgát, de 1 cm-nél vastagabb faanyagokat nem igazán vág át. Az élettartama várhatóan hosszú lesz, hiszen egy egyszerű fém korongról van szó.

A csiszolóhengerek meglepően jók, korábban rendeltem ugyancsak Kínából hasonlókat, hiszen gyorsan fogynak, és én ezeket használom legtöbbször. Azokkal az volt a baj, hogy kartonból készültek, és a centripetális erőnek hála letekeredtek, mint egy guriga WC papír. Ezzel ellentétben a HILDA szövetet küldött, majdnem olyan jók, mint a Dremel sajátjai. A gumihengerek, amire fel kell rakni őket egy kicsit rosszabb minőségűek, de használhatóak.
img_20180228_180055_hdr.jpg

A csiszolókorongoknak nem láttam sok hasznát, nem tudtam vele semmi olyat megcsinálni, amit a hengerrel ne lehetett volna, de akinek van ötlete esetleg, a komment szekcióban mindenképp jelezze. Tartósság szempontjából nincs vele probléma, közepes minőségű csiszolópapír.

A köszörűkövek pont jókor érkeztek, mert ki kellett éleznem a kis baltámat. Ahhoz képest mennyire nem vagyok gyakorlott ebben, egész jól sikerült. Sajnos a kő egy kicsit gyorsan kopott az itthonihoz képest, de jó munkát végzett. A mellékelt képen a Dremel kevéssé és a HILDA annál jobban elhasználódott feje van, amelyek eredetileg ugyanúgy néztek ki.
img_20180228_180912.jpg

A polírozófejek elég egyszerűen működnek, a gyapjúkorongot rátekered a csavaros tartójára, polírozó pasztával bekened, és használod is. Én a zsebkésemet tettem fényesebbé, több kevesebb sikerrel. A készülékkel nem jár paszta, ami azt is jelenti, hogy bármilyen minőségűt használhatunk, de azt is, hogy muszáj vennünk. A korong a helyén maradt, és könnyű volt irányítani, de aki nem ért a hozzá, az óvatosan használja, ugyanis könnyű elrontani, összekarcolni a felületet.img_20180301_134241.jpg

A drótkefe remek eszköz a rozsda leszedésére, ezzel az összes szerszámunkat újjá tudja varázsolni. A műhelyben talált özönvíz előtti csípőfogót is szépen megtisztította. A használat következményeképp sajnos elvesztettem pár drótot, de összességében elégedett voltam velük. Szerkesztői ajánlásom, hogy a védő plexit rakjátok fel az eltévedő szálak ellen.
img_20180223_135227.jpg

A marni nagyon szeretek, és a mellékelt kiegészítőnek köszönhetően könnyen is tudtam csinálni. A távolságot csak inch-ben mutatja az eszköz, ezért kénytelen voltam szemre beállítani a mélységet. A foglalat szerencsére tökéletesen kompatibilis a Dremel és HILDA gépekkel egyaránt. Az egyik marófej sem kifejezetten jó minőségű, 6-7 nagyobb betű megrajzolása után láthatóan kiment a hegye, és tapinthatóan kevésbé érdes a felülete mind a kettőnek.
img_20180227_132211-e1519860676242.jpg

A fúrófejekről nem tudok sok mindent mondani, az 1 mm-es acélt kicsit nehézkesen bár, de át tudtam lyukasztani vele. Fához azonban tökéletes, könnyedén viszi az anyagot.
img_20180228_183309.jpg

A kiegészítők egytől egyig nagyon hasznosak, és jó ötlet mindegyik, de a minőségük már más tészta. A hosszabbító például sokszor életmentő eszköz, azonban olyan erősen rázkódott a kezemben, hogy egy idő után elzsibbasztott. Így nem tartottam tökéletesen használhatónak. A fogantyú a védőplexivel együtt profi minőségű, és jól is funkcionálnak, valamint a legtöbb kiegészítővel együtt kompatibilisek Dremel gépekkel is.
23.png

A porszívó szorítóelem egy nagyon okos dolognak indult, hiszen sok munka közben a keletkező por belepi a mintát, amit így nehezebb követni. A kivitelezés azonban nem igazán sikerült, a műanyag a fa felülettel való legkisebb érintkezéstől is megolvadt. A legnagyobb probléma azonban az volt, hogy mindent az arcunkba tol, még a védőszemüveg alatt is könnyeztem.
img_20180228_183738.jpg

A HILDA mellé járt még egy ezüst színű villáskulcs-lapos csavarhúzó kombó is, előbbi a fejek beszorítását segíti a foglalatba, a második a különféle korongok rögzítését hivatott szolgálni. Az utóbbi sajnos nem sikerült, mert a szerszám vége nem elég lapos, így nem fér be a csavar fejébe.
img_20180228_181020.jpg

Külön öröm volt látni, hogy a gyártó csomagolt szénkefét a motorhoz, ilyet nem szokott küldeni senki, szóval igencsak meglepődtem.

 

Összegzés

A HILDA egy remek szerszám, ugyan a kiegészítői itt-ott nem ütik meg a mércét, de máshol kifejezetten jó az ár-érték arányuk. A legnagyobb pozitívum az alacsony, 12.400 forintos ár, valamint a tartozékok sokasága. A negatívumok közé sorolnám egyes fejek gyenge minőségét, de ezt a békát ennyiért le tudtam nyelni. Aki szeretne egy kicsit beletanulni a hasonló gépek használatába vagy egy olcsó alternatívát keres, annak nagyon tudom ajánlani a Hilda-t. Ráadásul a kompatibilitás miatt néhány alkatrésze a vetélytársakkal is csereszabatos.

HILDA rotary tool - 12.400 Ft