Creality CR-10 3D nyomtató teszt - A 3D nyomtatás a jövő?

logo.jpg

A mai világban elterjedtté válnak a 3D nyomtatók, ezeknek többségét még mindig cégek, és gyárak használják, de ezzel együtt nyertek térhódítást maguknak az otthon használatos “mobil” 3D nyomtatók. Ezáltal az áruk is egyre megfizethetőbb lett. Jelenlegi tesztalanyunk, a Creality CR-10 a cikk végén lévő kuponnal 102 ezer forintba kerül, amiért cserébe biztonságos és jó munkát végez, nézzük is meg mennyire.

Itt megvásárolható >>

 

Kicsomagolás

Egy nagy és nehéz dobozban érkezett meg a nyomtató. A dobozban egy emeletes hungarocell ágy volt, amiben szépen kialakított helyük volt az alkatrészeknek. Ezzel a megoldással nem gondolnám, hogy a szállítás alatt bármi sérülést szerezne a termék. A nyomtató mellet kapunk még sok minden mást is, pl.: PLA műanyag szálat, USB kábelt, memóriakártyát és hozzá USB-s olvasót, kaparót stb. Hogy mit mire használunk, azt a későbbiekben kifejtem.

17-747x420.jpg

Ez volt az első 3D nyomtató, amit kipróbálhattam. Ezért úgy gondoltam, hogy majd órákat kell elszenvednem vele, míg sikerül végre összeraknom. Kellemeset csalódtam, ugyanis a dobozból kihelyezve az alkatrészeket rögtön látszik, hogy igazából 3 részből áll nagyrészt az egész. Így aztán röpke 30 perc alatt már össze is volt szerelve minden. Segítségül a nyomtatóhoz kapott memóriakártyán néztem, mit hogy kell. PDF-ben is írnak sok hasznosat, de ami leginkább segített az összerakásban, az egy videó volt, amit mellékeltek.

 

Tesztüzem

Az összeszerelés után rögtön üzembe is helyeztem a masinát. A vezérlő egységét bekapcsolva, a kijelzőn sok információt láthatunk a gép jelenlegi állapotáról: hőfokok, ventilátor sebessége, illetve, ha éppen nyomtatunk, akkor az eddig eltelt nyomtatási időt. Mindössze egy gomb található a vezérlő elején, mégpedig egy be is nyomható potmétert. A menüt ennek a gombnak a megnyomásával csalogathatjuk elő. Elég egyszerű a menürendszere, gyorsan ki lehet ismerni, és könnyen meg lehet találni mindent. Itt tudjuk beállítani a különböző műanyagokra az előmelegítési hőfokot, vagy éppen kedvünk szerint pozícionálhatjuk a nyomtatót.

16-747x420.jpg

A nyomtatás előtt még van pár feladat, amit muszáj elvégeznünk. Az asztal rugókkal van előfeszítve, amiknek a magasságát csavarokkal tudjuk állítani, mind a négy sarokban. Egyszerűnek hangzik, de nem az. Kell egy kis időt rászánni, mire mind a négy sarkát sikerül úgy beállítani, hogy a fej és az asztal távolsága 0,1 mm legyen. Szerencsére ezt csak egyszer kell megcsinálni, esetleg néha finomhangolni kicsit.

Kapunk egy üveglapot, amit csipesszel rá lehet erősíteni az asztalra. Ez le volt ragasztva leginkább TESA szalagra hasonlító anyaggal, erre érdemes nyomtatni, mivel itt a műanyag jól tapad, és valamivel egyszerűbb is leszedni a kész tárgyat, mint a sima üveglapról. Attól sem kell félnünk, hogy elhasználódna rajta ez a réteg, mivel egy egész tekercsnyi ragasztószalag van a dobozban, amivel bármikor újra cserélhetjük ezt a felületet. Ha megvagyunk ezekkel az alaplépésekkel, nincs más hátra, mint megismerni a szoftvereket, és már nyomtathatunk is.

6-3-747x420.jpg

Adnak a géphez egy 8 GB-os memóriakártyát, és hozzá egy USB-s kártyaolvasót. Két fő mappa van rajta, az egyik angol nyelven, a másik kínaiul. Mind a kettőben rengeteg hasznos információt találhatunk az összeszerelésről, a gép használatáról, és a nyomtatáshoz szükséges szoftvereket, amivel a modellek méretét, nyomtatás módját, sebességét stb. módosíthatjuk. Ezen felül kapunk pár 3D-s modellt, amit akár rögtön nyomtathatunk is. Plusz pont a gyártónak, hogy  a memóriakártyán szépen érthetően vannak elhelyezve a különböző segédanyagok, a PDF-ekben is sok képet használnak, ezzel szemléltetve, mit hogyan csináljunk pontosan. Így egy teljesen kezdő is könnyedén megért mindent. Annyit azért hadd említsek meg, hogy az összeszerelős videó csak a kínai nyelvű mappában volt benne, illetve ahogy néztem, ott sokkal több tartalom is volt. Szóval érdemes körülnézni még a kínai mappában, hátha ott is valami hasznos információra lelünk.

Beszéljünk egy kicsit a programokról, amiket kapunk a géphez. Kettő szoftvert találunk a memóriakártyán. Az egyik a CURA, amit inkább a kezdőknek ajánlok, az egyszerűsége miatt. A másik lehetőség a Repetier-Host, ez a program valamivel részletesebb, így a hozzáértők, sokkal több mindent tudnak kedvük szerint beállítani. Szerencsére mind a két programhoz kapunk egy útmutatót, hogyan használjuk őket, és érdemes is az útmutató szerint beállítani, a jó nyomtatás érdekében. Két különböző nyomtatási lehetőség van, az egyik  amivel offline tudunk nyomtatni, vagyis a memóriakártyára rámenti a gcode fájlt, aztán ezt a vezérlőegység oldalába bele tudjuk tenni, a menüből meg csak kiválasztjuk, hogy mit szeretnénk kinyomtatni.A másik módszer pedig az online nyomtatás, vagyis a számítógépet, és a nyomtatót egy USB kábel segítségével összekötve kommunikálnak. Én a CURA-t választottam, a program egyszerűsége miatt, így a továbbiakban vele dolgoztam.

Amint sikerült végre összeszerelnem, beüzemelnem és beállítanom a programot, végre következhetett az izgalmas része. A legelső nyomtatásnál nem akartam rögtön egy 10 órás tárggyal kezdeni, így egy kis sörösüvegre esett a választásom. A google-val kerestem egy sörösüveg 3D modellt, ami gyorsan meg is lett, mivel rengeteg ilyen oldal van, ahol ingyenesen letölthetünk rengeteg 3D modellt. Ha nem akarunk nagyon egyedi dolgot nyomtatni, akkor annak valószínűleg létezik már modellje az interneten, így elég kikeresni és letölteni. A letöltött stl kiterjesztésű fájlt a CURA-val meg tudjuk nyitni. Miután betöltött a program, be tudjuk állítani, a tárgyat hova nyomtassa, tudjuk méretezni, illetve a nyomtatás minőségét beállítani. Minél szebb nyomtatást akarunk, annál tovább tart elkészíteni az adott tárgyat. Ami egy ilyen programnál a legjobb, az az, hogy kiszámolja mennyi ideig nyomtat a gép, illetve hogy ez nekünk mennyi műanyag szálba kerül majd. Pár perc tévedés előfordulhat, de tartja magát nagyjából az időhöz.

Átméreteztem a sörösüvegemet 4 centi magasra, majd az jött ki, hogy fél óra alatt kész is lesz. Mindezt a programból egy gombnyomással rámenthetjük a memóriakártyára, amit áthelyezve a nyomtatóba már nyomtathatunk is.  Levonva a következtetést, miután be van állítva a nyomtató, utána a nyomtatás rész már csak gyerekjáték. Említést érdemel még a gép részletes kidolgozása, a sörösüveg tetején látszik, a szép aprólékos nyomtatás. Mivel az ott egy nagyon apró rész, mégis akadály nélkül vette ezt a nyomtató.

A kis, gyors próbanyomtatás után jöhetett is egy valamivel komolyabb. Böngésztem, mit lehetne még kinyomtatni, és végül megláttam egy nagyon jól kinéző ceruzatartót. Letöltöttem az stl fájlt, megnyitottam CURA-val és azt írta, hogy 10 órán át fogja készíteni. Na ez már egy sokkal komolyabb nyomtatás, ezért este elindítottam, és mire reggel felébredtem, már ott várt engem a kész tárgy. Kinyomtatva még szebb volt, mint a monitoron. A munkaasztalról leszedni nem volt könnyű, nagyon óvatosan kell, nehogy eltörd a tárgyat, de szerencsére adtak hozzá egy kaparót, ami elég nagy segítség volt.

13-747x420.jpg

Felmerülhet a kérdés, hogy ha este nyomtattam, nem volt-e hangos a gép. Panelban lakok, így nem nagyon volt lehetőségem garázsba vagy ilyen helyre tenni a nyomtatót, ezért egy kevésbé használatos szobába tettem, én pedig a mellette lévő szobában aludtam. Nem annyira hangos, de azért picit még lehetett hallani a másik szobában is, viszont csak épp annyira, hogy az ne legyen zavaró és lehessen tőle aludni.

14-747x420.jpg

Talán az egyik leghasznosabb nyomtatásom egy “headphone” felirat volt, amit a falra felcsavarozva rárakhatjuk a fejhallgatónkat. Ezt a 3D modellt is csak úgy böngészve találtam, illetve pont szükségem lett volna valami hasonlóra, mivel soha nem tudtam hova rakni a fejhallgatóm, így pont kapóra jött. Megnyitva a CURA-val azt írta ez “csak” 6 óra nyomtatás lesz, ami viszonylag még gyorsnak is számít a 3D nyomtatás világában. Itt is minden rendben ment, és azóta is ott van a falamon a fejhallgatómmal együtt, így ez tényleg nagyon megérte.

Volt olyan nyomtatásom is, ami inkább csak a móka kedvéért készült, így jött létre ez az aranyos csokis fagyi emoji is. Mindössze 2 cm magas, de azóta is itt díszeleg az asztalomon, és még mindig megmosolyogtat.

Plusz pontot érdemel a gyártó, a nagy nyomtatási terület miatt, ami jelen esetben: 30 x 30 x 40 cm. Ez a “mobil” 3D nyomtatók körében elég nagynak számít. Ugyan én nem használtam ki ezt a területet, mivel ahhoz kell 1-2 napos nyomtatási idő, hogy ezt ténylegesen kihasználjuk. A lehetőség viszont adott, így akár komolyabb dolgokat is lehet nyomtatni.

Kezdetben mikor megláttam a tekercsnyi PLA műanyagszálat, azt gondoltam, ez még két tárgyra sem lesz elég, de miután nyomtattam már pár dolgot, akkor sem fogyott olyan sok. Viszont hogyha elfogyna, Magyarországon olyan 10 ezer forint körül, GearBesten még olcsóbban lehet venni.

Ezek a 3D nyomtatók elég magas hőfokon dolgoznak, míg a nyomtatófej 220 fokos, addig a dolgozó asztal 60 fok. Szóval jogosan merülhet fel az emberben a kérdés, hogy mennyire biztonságosak, merjem-e otthagyni egész estére vagy egy hosszabb nyomtatásra. Mert valljuk be, senkinek sincs kedve ott ülni, és 20 órán keresztül nézni, ahogy nyomtat. A gyártó állítása szerint 200 órán át képes nyomtatni a chipje. Sajnos ezt nem volt elég időm kipróbálni, de a leghosszabb nyomtatásom 16 óra volt, ezalatt aludtam, és még munkában is voltam. Néha azért odamentem megnézni, hogy halad, illetve hogy a vezérlő egység, ahol a táp is van mennyire meleg, de semmi különöset nem vettem észre. Minden rendben ment, és miután végzett a nyomtatással elkezdte hűteni magát, így mire hazaértem már normál hőmérsékleten volt. Akinek a 16 óra kevés, láttam videót, ahol 48 órán keresztül nyomtattak ezzel a géppel, és ott is mindenféle probléma nélkül elkészült a 3D modell.

 

Összegzés

Ez a nyomtató már egy kicsit drágább árkategóriába tartozik, mint mondjuk a legutóbbi 3D nyomtató tesztünkben, de mint tudjuk, olcsó húsnak híg a leve. Ezért érdemes néha megfontolni a kicsit drágább, de minőségi terméket. Ebből már ki is derül, mit gondolok erről a masináról. Egy minőségi termékről beszélünk, már a tömegén és az anyaghasználatán érződik, hogy masszív és nem fog csak úgy összedőlni. Így aztán a házban is nagyon könnyen bírtam A pontból B pontba helyezni, mivel nem kellett attól félnem, hogy összecsuklik vagy bármi ilyesmi. A nyomtatás minőségével is megvagyok elégedve, szépen, és precízen készíti el tárgyainkat.

Ezen felül rendkívül nagy nyomtatási területtel rendelkezik: 30 x 30 x 40 cm. Ami talán a legfontosabb, az a biztonság, nem kell attól félnünk, hogy amíg nem vagyunk otthon, addig nyomtatás közben kigyulladna vagy zárlatot okozna. Az elején még féltem kicsit otthagyni este, de miután látta milyen jól végzi a munkáját, már nyugodt szívvel aludtam, miközben nyomtatott. Szóval ha biztonságról van szó, ebben a gépben nagyon megbízok. Bárki aki komolyan szeretne foglalkozni a 3D nyomtatással, azoknak bátran tudom ajánlani ezt a nyomtatót.

Ára alapból 125 ezer forint, viszont kaptunk rá kupont: a "NLWinston" kóddal jelentősen olcsóbban, kb. 102 ezer forintért rendelhetjük. Cserébe, egy minőségi és biztonságos nyomtatót kapunk. A szállítási költség ma már szerencsére filléres, szemben a korábbi sok tízezres díjjal, illetve elérhető a Gearbest EU Express szállításával, így a vételáron felül nem kell plusz költségekkel számolnunk, nagyon nagy eséllyel nem lesz drágább, mire hozzánk kerül, lényegében olyan, mintha EU raktárból rendelnénk (részletek itt). Így már nem is tűnik olyan soknak érte a vételár.

Itt megvásárolható >>