Mini 0805 dvr kamera teszt

mini-0805.jpg

Több autós kamerát is tesztelek éppen, és meglepődöm, hogy mennyi minden van ebben a témában. Azt hinnénk, hogy egy alap darab is mindenre jó, de a Mini 0805 még rá tud tenni egy lapáttal. Az olcsó darabokhoz képest magasabb ár olyan extra szolgáltatásokat tartalmaz, amik bőven megérik a felárat, és még így sem beszélünk horribilis összegről, ugyanis nettó 18500 forintért szerezhető be az eszköz.

Egész dögös dobozt kapott a termék, a nyitóképen egy Audinak látszó tárgy próbál elsuhanni a távolba. A doboz tartalma nem fog meglepetésekkel szolgálni, megtaláljuk benne a kamerát, egy micro USB kábelt, egy szivargyújtós töltőt, két tappancsot, meg némi leírást arról, hogy milyen funkciókkal rendelkezik a Sky High által gyártott Mini 0805.


A kábel nagyon hosszú, az autó bármelyik ablakára felszerelhetjük vagy éppen diszkréten elrejthetjük a ragadós felülettel ellátott kamerát. Ez szerintem egy fokkal rosszabb megoldás, mint a tapadókorong, mert így a felhelyezést és a levételt kevesebbszer ismételhetjük meg az elkoszolódás miatt. Éppen ezért egyből kettőt is adnak a gyári csomag részeként, de én azt javaslom, hogy permanensen hagyjuk az autó szélvédőjén.

lol.jpg

A kialakítás eltér a megszokottól, a tapadós lábban ugyanis egy GPS modul helyezkedik el, az alatta elhelyezkedő gyűrűn pedig egy egyszemű Barbapapára kísértetiesen hasonlító hengertest található. A forgógyűrűs megoldásnak köszönhetően 90 fokban tengelyirányban elfordítható a szerkezet, így a felvételhez belőhetjük az optimális irányt.

A jellegtelen külső meglepően jó minőséget takar, nem találunk rajta gagyi kivitelezésre utaló részleteket, sőt inkább mondanám jól összerakottnak. Felül találjuk a micro SD kártya helyét és a mini HDMI csatlakozót, míg alul a reset, az AV OUT és a micro USB csatlakozó követik egymást. TF kártyából maximálisan 128 Gigabyte-os méretűt tud kezelni, ami azért elég hosszú ideig elég lesz.

Szintén fontos szempont, hogy az eszközt diszkét módon el lehessen helyezni. Én általában a visszapillantó tükör környékére szoktam elrejteni, mert itt jól beleolvad a fekete háttérbe, és nem annyira feltűnő mint a műszerfal tetején. Aki sűrűn használ menetrögzítő berendezést, annak ez is fontos szempont lehet, ráadásul a külső méretek is kisebbek, mint egy átlagos dashcam esetében.

Helyére került a kamera, megkapta a tápot a 12V-os szivargyújtóból, majd beállítottam a megfelelő dőlésszöget, ezt követte a menüben bóklászás. Ennek egy kicsit szokatlan logikája van, a bekapcsoló gomb csak arra szolgál, ami a nevéből is sejthető, míg a két vezérlőnyíl és az OK gomb a felvétel elindítását, visszanézését, illetve az egyes funkciók közötti lapozást teszi lehetővé. A felfele nyíl hosszabb megnyomásával érjük el a menüt, a lefele nyíl ugyanerre az akcióra pedig arra a lapra repít minket, ahol a felvételeket tudjuk visszanézni.

Szaladjunk végig a mit, hogyan részen, mert tartogat néhány, a konkurenciától eltérő lehetőséget a kamera. A menü oszlop elrendezésű, ahol a sorok az egyes funkciókat ölelik fel, ezt a már említett felfele nyíllal nyithatjuk meg. Én személy szerint jobban szeretem ezt a szerkezetet, mint a szanaszét szórt GoPro menüpontokat, sokkal átláthatóbb, viszont tovább tart végig pörgetni a teljes tartalmat.

201411211051177817.jpg

Az első pont a felbontás, ahol máris találunk érdekességeket. 2560*1080 pixel, 25 FPS és 21:9-es képarány, ez meglehetősen szokatlan opció, de igaz ez a 16:9-es 2304*1296-os felbontásra is. Szerintem ezeknél sokkal használhatóbb a 45 képkoca/másodperces Full HD lehetőség, ami szép, folyamatos képet tesz lehetővé. Vannak 25 FPS-sel rendelkező variációk is, ez gondolom a PAL szabványból származó érték, de például a HD felbontást 50 képkocka/másodperc értékkel rögzíti a Mini 0805, tehát van miből válogatni. Maradjunk a már megszokott 1920*1080 pixeles 30 FPS értékeknél, szerintem ezt fogja a többség használni, és ne dőljünk be a dobozon is jelölt 1296p-nek, Super HD-nak csúfolt felbontásértéknek, ez sokkal inkább marketing szempontok miatt létezik.

 mini-bullet5_1_1.jpg

A fentiek után ellenőrizzük le, milyen hardverrel szerelik a 0805-öt. Végeztem egy kis oknyomozást, a processzor Ambarella A7LA50, míg a szenzor az Omnivison 4689-es egysége. Ilyen hardvereket találhatunk a Blackview Hero vagy az Eken akciókamerák egyes modeljeiben is, tehát azt nem lehet állítani, hogy ismeretlen részegységekről van szó. Az OV 4689 maximális felbontása 4 Megapixel, vagyis a képeket ennél nagyobbra nem érdemes állítani.


A minőséget "rendkívül jóra" állítottam, míg a képeket a már említett értékre. AZ „AE meter” a fénymérés mintavételezési módjára vonatkozik, ami lehet középre igazított, pontszerű, vagy átlagolt. Ez alapvetően meghatározza a kép világosságát, én az alapbeállításon hagytam. A WDR, vagyis széles dinamika tartomány - ezt hagyjuk bekapcsolva -, segít az azonos színű háttér előtt álló tárgyak kontúrjainak kirajzolásában, így kevésbé mosódnak egybe, és a kamera sem „vakul ki”.


Az ADAS egy újabb érdekes menüpont, amit érdemes bővebben kitárgyalnunk. Az ADAS az „advanced driver-assistance systems” angol kifejezés rövidítése, vagyis fejlett vezetéstámogató rendszerek összessége. Most mindenkinek beugrik, hogy ez a kifejezés biztosan megtalálható a marketingesek által kedvelt bullshit szótár top 10-es listáján, de elvileg működő dolgokról van szó. Az ADAS alá három dolog tartozik, az LDWS, az FCW és az FCMD. A rövidítések az alábbiakat takarják: sávelhagyásra, előttük haladó autóval való ütközésre figyelmeztetés és másik autó mozgásának érzékelése.


Az ADAS-t kalibrálnunk kell az ugyanilyen nevű menüpontban, ahol a lefele nyíllal egy sárga vonalat tologathatunk, amivel be kellene állítanunk valamit, de én nem jöttem rá, hogy mit. A leírás is csak annyit említ, hogy van ilyen lehetőség, de hogy hogyan kellene megbűvölni, arra nem jöttem rá, aki tudja, írja meg. Viszont ha bekapcsolom, akkor menet közben csipog, ami idegesítő, ráadásul a magyar útfelfestés igen távol van a tökéletestől, így elég sokszor véletlenszerűen kezd el riasztani.

A „flicker”, vagyis villódzás a képfrissítésért felel, hagyjuk az Európában használt 50 Hertz-en, különben az összes közlekedési lámpa villódzni fog a videókon. A már ismert fehéregyensúly és kontraszt állítással a kép minőségén javíthatunk valamelyest, míg a „recycle” gomb nem újrahasznosítja a kamerát, hanem a beállított időérték után újraindítja a videót, ez felel meg a körkörös felvételnek.

amba0076.jpg

A mozgásérzékelést szokás szerint középre állítottam, illetve a különböző információk képre íratását kivétel nélkül bekapcsoltam. Ennél a típusnál ez az időt, a dátumot, a GPS pozíciót, a rendszámot és az oldalgyorsulás jelenti, ám ezeket hiába kalibráljuk és kapcsoljuk be, vannak egymást kizáró lehetőségek. Valamilyen rejtélyes oknál fogva a dátum és a rendszám közül választanunk kell, pedig jobb lenne, ha együtt kerülne a képre, ehhez képest minden mást mellé rakhatunk, de valamiért ezek kizárják egymást. Az oldalgyorsulás értékét G-ben kell megadni, ami azért nem annyira egyértelmű egy átlagember számára. Én leraktam a minimumra, kapcsoljon be mindig, maximum majd nem használom a felvételeket semmire.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

Az összes szenzort egyenként ki- és bekapcsolhatjuk, illetve a már jól ismert funkciók – mint például a sebesség kijelzésének mértékegysége, vagy a PAL/NTSC formátum – garmadáját nyomkodhatjuk végig. Én a használat előtt megformáztam a micro SD kártyát, mert erre sok kamera nyűgös szokott lenni, javaslom, hogy ti is tegyetek így. Nekem 2016 augusztusi firmware futott a Minin, esetlegesen ezt is érdemes lefrissíteni a 2017.02.13-as utolsó variánsra.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

Nincs más hátra, mint egy éles teszt keretein belül megvizsgálni a kamera tudását. A kép meglepően jó, különösen a régebbi hardvert is figyelembe véve. A színek élethűek, alig kenődik, ami valószínűleg az átlagosnál nagyobb képkocka/másodperc értéknek köszönhető. Nem mondom, hogy mozi minőségben élvezhetjük az utazásunkat, de egy vitás esetben elég egyértelműen látszik a 120 fokos látószöggel rendelkező kamera képén, hogy pontosan milyen forgalmi helyzet is állt elő.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével


Ami viszont kifejezetten meglepett, hogy a kamera milyen jó éjszakai felvételeket készít. Sokkal jobbat annál, mint amit vártam, ráadásul külön infravörös funkció bekapcsolására nincs is lehetőség, de szerencsére nincs is miért. A részletesség kiváló, a fénykezelés pedig sok esetben jobb, mint a drágább konkurenseknél. Ráadásul a hang is egészen tiszta, vagyis mindhárom kritikus működési terület – nappali és éjszakai felvétel, illetve a hang – szépen megugorja a lécet.


A képek az Omnivison 4689-től elvárható minőségben készülnek el, szerintem ez a semmi extra kategória, de azért rossznak nem nevezném. Egy fokkal jobb, mint az előző – a Mini 0803 – variáns esetében, köszönhetően a megnövelt szenzor érzékenységnek, de azért nem fogunk Xiaomi Yi 4K magasságokban szárnyalni. Érdekes, hogy éjszaka is egész tűrhető képeket készít, ami azért nem hátrány, sőt van valami érdekes "szépia" hatása is, ami kifejezetten dögössé teszi az anyagot.

publikálva a www.rendeljkinait.hu engedélyével

 

Egyetlen szívfájdalmam volt, a pici kijelző. Az 1,5 inch-es megjelenítőn rengeteg adatot pillanthatunk meg, a piktogramok viszont annyira kicsik, hogy csak nagyon közelről látjuk, melyik micsoda. Vezetés közben viszont nem fogunk odahajolni a kijelzőhöz, mert az balesetveszélyes. A GPS kicsit lassan kapcsolt be, sokszor nem is vettem észre, hogy még nem megy.

A beépített akkumulátor 320 milliamperóra kapacitású, amit én nem nagyon használtam, lévén hogy az autóban mindig áram alatt volt. Igazság szerint ez akkor jön jól, ha valamilyen okból kifolyólag otthon felejtjük a szivargyújtós töltőt, na de minek vennénk ki a kocsiból? Őszintén szólva nem tudom, hogy így mennyi az üzemideje, mert életszerűtlennek éreztem a folyamatos töltés nélküli használatot.

 201501120948414684.jpg

Több helyen olvastam, hogy az előd Mini 0803-nál voltak túlmelegedési gondok hosszabb használat után, ezért feltettem egy power bankra, és hagytam, hogy 8 órát üzemeljen egyfolytában. Amikor levettem a töltőről, alig volt langyos, tehát ezt a problémát sikerült kiküszöbölni. Bár ez nem egyenértékű terhelés azzal, amit a tűző nyári napon kap, de ha nem extrém körülmények között használjuk, akkor szerintem nem fog melegedni.

Egy igen kellemes eszközt ismertem meg a Sky High Mini 0805 személyében. Egyszerű volt használni, a funkciói jól működtek, sok mindent tud, amit az olcsóbb kamerák nem, ráadásul GPS modullal és beépített akkumulátorral is ellátták az egységet. A képek és a videók is jók, de ami sokkal fontosabb, hogy éjszaka is teljesértékűen használható. A GPS egy picit lassan éled fel, a kijelző pedig lehetne nagyobb, de komoly hibája nincsen.

A Mini 0805-nél ebben az árszegmensben kevés jobb kamerát találunk, nem beszélve a kicsi méretből fakadó diszkrét kialakítással. Az ár/érték aránya nálam 5 csillagos, ha még egy WiFi adó és egy nagyobb kijelző is belefért volna a nettó 18500 forintos árba, akkor maximálisan elégedett lennék. Szerencsére azonban nincs benne, mert akkor 6 csillagot kellene adnom.

Gearbest - 18500 Ft