Xiaomi Network Speaker hangszóró teszt

a-696x306.jpgZenét hallgatni mindenki szeret, különösen akkor, ha olyan jó minőségben teheti, mint a Xiaomi Network Speaker esetében. A gyártó eddig is híres volt a kiváló ár-érték arányú berendezéseiről, de ez a mostani termék tényleg megdöbbentő, több szempontból is. A jó dolgoknak mindig megkérik az árát, a nettó 27.000 forintos készülék mégis úgy szól, mint a sokkal drágább konkurencia darabjai, ráadásul most 19.600-ra le is akciózták.

Nem meglepő módon a készülék egy hófehér csomagolásban érkezik, amelynek oldalát szorgos pókok módjára „szőtték” össze különböző piktogramokkal. Sajnos az értelmezésükben nem segítenek a körülötte található kínai írásjelek, mint ahogyan az azonos nyelvű telefonos applikáció képe sem volt annyira bizalomgerjesztő. Itt szólalt meg először a vészharang a fejemben, de szerencsére nem állítottak elém leküzdhetetlen akadályokat, csak én – meg a fórumok szerint a  fél világ - aggódtam túl a dolgokat.

p1020691.jpg

A beltartalom a készülékből, egy kínai dugóra szerelt 220 voltos kábelből és egy kínai nyelvű leírásból áll. Értelmezéséből fakadó nehézségekkel nem kellett szembenéznem,  mert a QR kód idegen nyelven is csak egy QR kód, ezért nem estem kétségbe, ez is csak egy megoldandó feladat. A nem európai kábelvég viszont felbosszantott, szerintem egy ilyen termék mellé beférhetett volna legalább egy átalakító, igaz nagyjából 10 másodperc alatt cseréltem ki egy szabványos magyar végű Philips-re.

70fa22d5-3a90-4c77-8841-fbb2afe54859.jpg

Amikor kezembe vettem a Xiaomi Network Speakert, konkrétan lehidaltam a minőségétől és a kinézetétől. Kerestem is rajta a Denon feliratot, de nem találtam, pedig a múltkor a márkaboltban hasonló anyagminőségű dolgokat emelgettem, durván 100.000 forintért. A diszkrét, lekerekített élű fehér hasábot ezüstszínű csiszolt alumínium vezérlőpanel egészíti ki, az összhatás olyan, mintha egy tökéletesen berendezett IKEA lakás egyik polcáról emeltem volna le, azzal a különbséggel, hogy ez tényleg működik.

p1020686.jpg

A súlya is tekintélyes, 1.66 kilogramm, de kézbe véve többnek érződik, és a Blöff című film óta tudjuk, hogy „a súly a megbízhatóság jele”, ahogy Penge Boris is mondta. Kézzel csavarva sem ropog vagy nyiszog a kaszni, jól összerakták, és ez az előny élőben sokkal látványosabban kidomborodik, mint a képeken.

p1020687.jpg

Az alján szürke csúszásgátló tappancsok találhatóak, de a szokásos ragasztós taknyolásnak nyoma sincs. Az autókat sokszor szokták az összeszerelésük precizitása alapján értékelni, ha ezt veszem alapul, ez a termék ezért az árért a hangszórók Rolls-Royca-a. A dobozformát rács gyanánt veszi körbe a burkolat, itt fog előtörni a hang, de csak a front részen, a többi csak a jól megtervezett dizájn része.

p1020689.jpg

Az alsó felén találhatunk egy QR kódot, amit beolvasva tölthetjük le a kínai nyelvű alkalmazást, aminek a használata a nyelvben járatlanoknak – ilyen vagyok én is – tud izzasztó perceket okozni. Mivel a leírásban nem találtam angol nyelvűt, kezdődhetett a gombok és az applikáció véletlenszerű nyomkodása, miközben nagyon reménykedtem, hogy nem fogom eladni a vesémet a számomra értelmezhetetlen menüpontok egyike alatt.

p1020684.jpg

A készülék hátulján három port bújik meg, egyikről a delejt kapja, van egy AUX IN bemenet, ahová különböző 3.5 milliméteres jack dugós eszközöket csatlakoztathatunk, illetve egy USB port egyéb adathordozóknak, például pendrive-oknak, ha esetleg zenei anyagainkat így szeretnénk lejátszani.

Milyen lehet egy remek dizájnnal ellátott, nagyon jó minőségű Xiaomi termék? Nyilván remekül szól, amit az első öt perc után meg is állapítottam. A hangja nagyon semleges, szerencsére az elektronika nem szólt bele a hangzásba, így nagyjából minden hangtartományban azt halljuk, amit a szerző is elképzelt. A hangereje a méretéhez képest brutális, egyáltalán nem torzít, ráadásul nagyon szépen elválnak a hangok egymástól.

p1020690.jpg

Eleinte azt hittem, hogy körkörösen sugároz, annyira jól szólt, de aztán meg kellett állapítanom, hogy a hátsó csíkozás csak dizájn, ott nem tör elő a ládából hang. Ebből is látszik, hogy a hangterjedelem elképesztően jó, szépen beszórja a teret, a „zenekar tagjai” kellő távolságra ülnek egymástól, nem egy kupacban, mint ahogy azt sok gagyi hangkeltő berendezésnél megszokhattuk. A mély nem puffog, a dob mellett a cintányér minden vibrációja hallható, pedig direkt nem csúcsminőségű FLAC-kal teszteltem, hanem amit a telefonomon MP3-formátumban találtam, azt toltam ki az eszközre.

4_3.jpg

Gyorsan megnéztem a műszaki paramétereket, mert jó tudni, hogy mivel gazdálkodhatunk. A 30 Watt kimenő teljesítmény bőven elegendő, hogy a zenét ordítva hallgassuk, a basszus megszólaltatásáért felelős hangszórók mérete 2.5 inch, míg a magasakat két 20 milliméteres pár szolgáltatja, amik egyáltalán nem nevezhetőek kicsinek a doboz méretét tekintve. Persze azért sosem lesz belőle stúdió monitor, de az ára is jócskán elmarad a komolyabb hangcuccokétól. Találtam két, a zenére vonatkozó műszaki paramétert, kínai írásjelekkel körbebástyázva: 20-40.000 Hz, illetve 60-22.000 Hz. Az előbbi valószínűleg a denevérek riogatására jó, mert szerintem ember nincs, aki hallja a 40 Khz-t.

xiaomi-mi-network-speaker-white-20161125181329819.jpg

A vezetéknélküli kapcsolatok terén igen sok mindent tud felmutatni az eszköz, duális, b\g\n\ac szabványú WiFi, Bluetooth 4.1, DLNA és QPlay, ez utóbbiról én személy szerint még nem hallottam. Megnéztem milyen hardvert építettek be a Xiaomi üdvöskéjébe, és nem meglepve tapasztaltam, hogy egy Amlogic AML8726 SOC-n egy Cortex A9-es processzor dolgozik. Ez a termékvonal más okos kütyükből – például TV-boxok – lehet ismerős.

3_4.jpg

A Xiaomi Network Speaker rendelkezik 8 GB belső memóriával is, amire tölthetünk fel tartalmat. Ez a 64-256 Gigabyte-os telefonos háttértárak mellett nem tűnik soknak, de erről nem is filmeket fogunk nézni, és pár száz szám még így is elfér, több tucat órányi zenehallgatást garantálva.

Az első teszteket úgy végeztem, hogy egyszerűen bedugtam egy pendrive-ot a hátsó USB portba, amin kizárólag MP3 formátumú zeneszámok voltak, majd ösztöneimtől vezérelve elkezdtem nyomkodni a kezelőpanel gombjait. Felülről lefele haladva viszonylag egyszerűen kitalálható, mi mit csinál, a felső a bekapcsoló gomb, a fémbe karcolt kör kontúrján található négy gombból az alsó és a felső a hangerőt, a jobb és a bal pedig a számok közötti léptetésre szolgál. Az origóban a lejátszásért felelős kapcsoló helyezkedik el, míg alul elméletileg csatornát tudnunk váltani, ha például net rádiót hallgatunk.

p1020688.jpg

Nyilván ezeket a fizikai kezelőszerveket nem kell túl sűrűn babrálni, hiszen éppen ezért találták ki az alkalmazást, amiből a forgalmazó szerint csak kínai variáns tölthető le, és ettől eleinte jelentősen lecsökkent a lelkesedésem. Aztán találtam egy videót, ahol egy angol nyelvű programmal vezérelték a készüléket, és beugrott, hogy mi lenne ha ezt én is megpróbálnám a Mi Home univerzális alkalmazással. Gyorsan bejelentkeztem a fiókomba és elindítottam a Mi Speaker nevű programot, ami a Mi Home-mal együtt került a telefonomra. Innentől következett a zenei kánaán, ugyanis ilyen áron ennyire nagy tudású és ilyen szépen szóló kütyüt én még soha nem hallottam.

c7766945-c030-467a-90ca-72ed36a832f2.jpg

Porszem a gépezetben, hogy az applikáció és a telefonom párosításakor kínai karattyolást kellett végig hallgatnom, de én mindent elhiszek, csak szóljon jól a cucc, ezért ezen felül tudtam emelkedni. Az alkalmazás ugyanis nem kínai nyelvű, csak mivel a Xiaomi kínai cég, az általa betöltött tartalom nagyobb része a kínai piacot célozza, de ezzel ne foglalkozzunk, hiszen kereshetünk benne angolul is, ezért ez igazából nem okoz problémát. Az összes menü angol, vagyis pont azt a fogjuk látni, amit a többi telefonos applikáció esetében is.

1_5.jpg

Miután felvettük a Xiaomi Network Speakert az eszközlistára, nyomjuk meg a bal felső gombot, ez a vezérlő menü. Itt alapvetően az eszközök beállításával kapcsolatos dolgokat tekinthetjük meg, váltogathatunk közöttük ha több van, leválaszthatjuk a MI fiókunkat, és így tovább. Gyorsan csináltam egy firmware frissítést, mert érdekelt, melyik a legutolsó, és 2017.06.30-án még jött ki csomag, vagyis van mögötte szoftverkövetés, ami ráadásul aktuális is.

3-1.jpg

Az „alarm” fül alatt ébresztést állíthatunk be, a dolog szépséghibája, hogy időzónát nem kezel, tehát engem 0:50-kor ébresztett 6:50 helyett, ugyanis ennyi az eltérés a kinti és az itthoni idő között. Ez egy elég érdekes hiba, fura hogy nem gondoltak rá a készítők, de számoljunk rá hat órát, és már meg is oldottuk a problémát. A beállítások menüben kismillió opció közül választhatunk, ezeket nem sorolnám mind föl, de egy pár érdekesebbet megemlítek. Egyik a hálózati diagnosztika és távoli elérés, ugyanis a Xiaomi Network Speaker Samba szervere megosztásként is elérhető, ide tudjuk felmásolni Windows alól a zenéinket.

7_1.jpg

A „sound effect” menüpont alatt találhatjuk a hangszínszabályzót, ahol előre definiált, vagy saját profil alapján állíthatjuk a hangszíneket. Én ezt nem használtam, mert szeretem, ha a muzsikák úgy szólnak, ahogy azt a zeneszerző megálmodta, de a lehetőség ettől még adott, csinálhatunk például sokak által kedvelt V karakterisztikát, hogy Majka papa számai jobban dübörögjenek. Vannak még okos szoftveres megoldások, például a számok lejátszási sorrendjét is menthetjük, így később automatikusan újra tudjuk őket hallgatni.

4-1.jpg

Ha visszalapozunk az applikáció főképernyőjére, jobb felül láthatunk egy hozzáadás gombot, amivel lejátszási listát hozhatunk létre, vagy egy internetes rádióra iratkozhatunk fel. Az első esetben kilenc különböző forrást jelölhetünk meg, ahonnan új csoportot hozhatunk létre, ebből az első három a telefonunk memóriája, illetve a Xiaomi Network Speaker által internetről vagy manuálisan a tárolóra töltött zene. A következő 5 opció mindenféle kínai keresőszoftver, amit én ritkán használtam, mert az adatbázisuk nem egyezik meg például a Youtube-éval. Szerencsére a normál kereső angolul is tud, és bár a Bulibárót nem találta meg, a Biző Boys – Egy világvégi bulit- viszont igen, vicces hogy odaát pont ezt hallgatják. Az utolsó opció a már említett „history” vagyis azon számok listája, amit korábban játszottunk le.

5_2.jpg

Az előválasztó menü másik lehetősége a már említett feliratkozás, ahol 5 újabb rádiót kínál fel a szoftver, de itt is kereshetünk manuálisan. Megmondom őszintén, én ezt nem próbálgattam, mert a program kezdőképernyőjén kapásból felajánlj vagy 15 csatornát, olyanokat is mint a Billboard magazin toplistája, tehát a bőség zavarában elveszve mindenféle zene közül válogathatunk, és akkor még nem említettem a saját kereséseket.

8_1.jpg

A Bluetooth kapcsolat Xiaomi telefonokról egyből gond nélkül működött, az én Lenovom esetében azonban egy kicsit bűvészkedni kellett. Letöltöttem a Bluetooth Auto Connect nevű ingyenes alkalmazást, ami azért jó, mert képes a hangok kimenetét vezérelni és kiterelni vezetéknélküli irányba. Így a gyári Android 5.1-es zenelejátszót is át tudtam irányítani, gond nélkül le is játszott mindent. Eddig nem ment a Spotify? Az Auto Connect ezt is megoldja. Egyetlen dologra kell figyelni, hogy a Xiaomi Network Speakert a telefonnal nem tudjuk teljesen felhangosítani. Állítsuk be maximumra a hangláda tetején található manuális gombokkal, utána már ezt a skálát használja mobil eszközünk is.

A másik őrület a Youtube appon keresztüli Bluetooth hangmegosztás, ami egyben fel is oldja a kínai keresők által meg nem talált számok problémáját. WiFi-n keresztül jön a videostream, aminek a hangját át tudunk terelni Bluetoothra kimenetre, elképesztően jó. A lényeg az, hogy aki kreatív, mindenféle kombinációban használhatja ezeket a megoldásokat, lehetne például Windows alatt Xdroiddal Andoridot emulálni, és úgy felcsatlakozni, és bár ezt nem próbáltam ki, de így Microsoftos környezetben is megvalósítható a kapcsolat.

6_1.jpg

Volt még egy funkció, ami nagyon tetszett, ez pedig a "lyric" felolvasása. Amikor lejátszunk egy számot, kapunk egy saját lejátszó felületet, aminek a kinézetét váltogathatjuk az album borítóképe és a dal szövege között, aminek a szövege együtt fut a zenével. Ez azért nem minden számnál érhető el, de az ismertebbeknél igen, érdemes az AC/DC megfelelő slágereinél nézelődni.

9.jpg

A hátsó USB-re külső tárolóként csatlakoztathatunk mindenféle eszközt, én pendrive-ot használtam, az MP3, WAV és FLAC kiterjesztéseket is gond nélkül lejátszotta. Ilyenkor megjelenik még egy zeneforrás, amit kedvünkre rendezgethetünk, én jellemzően az album nézetet választottam. Ha a mappa tartalmaz képet, akkor ezt szépen ikonként be is teszi a lista nyitóképe helyére, mint ahogy a Pearl Jam - Lightning Bolt albuma esetében is tette.

Egyetlen dolgot tudnék említeni, ami hiányzott, ez a hordozhatóság. Egyrészt - bár ez a képeken talán annyira nem jön át – nagyobb mint vártam, másrészt pedig 220 voltos tápbemenete van, vagyis nem igazán mozgatható. Bár a leírás tartalmaz egy ilyen sort „Powered by lithium-ion battery” én ennek nyomát nem találtam, bár az is igaz, hogy nem bontottam meg a burkolatot, viszont más tesztek sem említik a meglétét, szóval mondjuk azt, hogy nincs ilyen lehetőség.

Rég voltam elájulva ennyire terméktől, mint a Xiaomi Network Speaker-től, pedig otthon egy Thonet & Vander hangfalakat hajtok. Nekem iszonyatosan bejött a hangja, és nem voltam vele egyedül. Aki hallotta, mindenki meg volt döbbenve, mennyire jól szól, ezt fejeli meg a remek dizájnnal és a kiváló minőséggel. A tonnányi vezetéknélküli kapcsolattal pedig olyan dolgokat lehet véghez vinni, ami szinte egyedülálló ebben a kategóriában. A legfontosabb persze az, hogy az árát meghazudtolóan jól szól, hiszen alapvetően ezért veszünk hangkeltő berendezéseket.

A kínai-angol applikációtól nem kell megijedni, az összes menüpont tökéletesen érthető, gond nélkül használtam. Szól rajta a Spotify, a Youtube klippek, a telefonom MP3 számai, sőt külső tárolóról is használtam. Két pici hibát találtam, az egyik, hogy nem kezeli az időzónákat, ezért az ébresztést -6 órával hajtja végre, ezt ne felejtsük el rászámolni a funkció beállításakor. A másik, hogy nem hordozható, hiszen nem rendelkezik saját akkumulátorral, de ezek olyan elenyésző hibák, hogy a pozitívumok mellett szinte fel sem tűnnek.

Szerencsénkre a szokottnál most lényegesen olcsóbb, nettó 19.600 forint, amihez a szállítás 3.300 forintos költségét kell hozzászámolnunk. Szerintem ez így bomba vétel, nekem hamarosan érkezik is egy a nappalimba.

Gearbest - 19.600 Ft