Yundoo Y2 Tv box teszt

yundoo-y2_1.pngA Yundoo Y2 Tv boxot ránézésre is nagyon ígéretesnek tartottam. Aztán a véleményem be is igazolódott, hiszen az Amlogic S912 processzor és a 2GB RAM kellemes sebességgel örvendezteti meg a használóját. Grátisz, hogy az összes videó formátumot gond nélkül lejátszotta, így a számítógépemet sem kellett bekapcsolnom, ha filmet akartam nézni. Az ára ehhez képest meglehetősen méltányos, a nettó 16.000 forint ebben a mezőnyben kifejezetten jónak mondható.

Nem tudom, hogy a természetvédelem jegyében született-e meg a csomagolás, de nekem az volt az érzésem, hogy újrafelhasznált papírból van. Én díjazom az ilyen fajta naturalizmust, és egyébként sem szoktak levenni a csilli-villi dobozok a lábamról. A Yandoo Y2 kinézeténél eltértek a hagyományos téglalapformától, a tervezőknek nem csak vonalzóik, hanem íves szerszámaik is voltak, így szerencsére nem bántja a készülék a szemet. Megkockáztatom. hogy még jól is néz ki, minden diszkrétsége mellett.

Szemből a márkanevet, egy piros „true 4K” feliratot – ami mellesleg igaz – láthatunk, és egy kék LED-et, amely a készülék működését jelzi. A hátán 2 db USB-t, 1 db HDMI-t, egy AV portot, egy optikai SP/DIF csatlakozót és a tápegység bemenetét láthatjuk, oldalt pedig az SD kártya helye bújik meg. Szerencsére kellő mennyiségű szellőzőnyílással látták el az eszközt, így nem is nagyon melegszik, örültem is a gondos tervezésnek.

p1030788.jpg

Az alap csomag része a fentebb már említett készülék, a tápegység, egy elmaradhatatlan HDMI kábel, némi papír alapú leírás és egy egészen kellemes, az átlagnál jobban sikerült távirányító. Ide a szokásos vezérlőgombokat szervezték ki, böngészőelérést, kezdőoldalt, hangerőt és természetesen az egérkurzor gombját. Ez utóbbi ezen a készüléken is idegesítően lassú lett, ezért nagyjából 5 perc után feldugtam rá egy egeret és egy billentyűzetet.

A használat során további két dolog is kiderült, az alján lévő csúszásgátló tappancsok jól tartanak, illetve a tápkábele egy picit lehetne hosszabb. A kinézet miatt kellemesen belesimul a környezetbe, azt viszont nem szerette, amikor a földön ültem, ugyanis ilyenkor nem mindig vette a távirányító infravörös jelét, ezért igyekezzünk azt magasabbról ráirányítani.

Mint minden Androidos készülék tesztjét, ezt is a megfelelő alkalmazások feltelepítésével kezdtem. Megkapta a szokásos teljesítménymérő appokat – Antut és a GFX Benchet – majd jöhettek a felhasználói élményt adó lejátszók és a játékok. Az elmaradhatatlan CPU Monitor pedig folyamatosan jelezte, hogy éppen milyen állapotban van a rendszer.

2-4.jpg

A Yundoo Y2 egészen pofás hardvereket kapott, egy Amlogic S912-es, 8 magos processzort – ami tulajdonképpen egy ARM Cortex A53 -, 2 GB RAM-ot és 16 GB háttértárat tudhat magáénak, amin már meglehetősen folyamatos a rendszer működése. Nincs idegtépő akadozás vagy várakozás, az eszköz igen kellemesen használható. Pár dolgot elindítottam a rendszerrel együtt, hogy a memória használatról is legyen fogalmam, és bizony 80% fölé is ment, ráadásul a GFX Benchmark T-Rex tesztjével a processzor hőmérsékletét is fel tudtam tornászni 77 Celsius fokig. Ennek ellenére a kaszni nem volt különösebben meleg, vagyis az eszköz hűtése kiváló.

screenshot_20170617-162432.png

Ami az operációs rendszert illeti, egy alap Android 6.0-val van dolgunk, amit optimalizáltak Tv-s felhasználásra, és becsületesen teszi is a dolgát. A beállítás menüpontjai mindenkinek ismerős lesz, aki használt már valaha bármilyen okostelefont, persze bizonyos funkciók értelmüket vesztik, lévén ez egy TV box. Így nyilván a „repülési üzemmód” vagy a „tartózkodási hely” menüpont nem lesz különösképpen hasznos.

A kezdőképernyőn egy szalagos menüt találhatunk, hasonlóan a telefonok „asztalához”, ezen oldalra lapozva, kategóriákba szervezve láthatjuk az alkalmazásokat, laponként tízet. Ez összesen 30 ikont, plusz a kezdőképernyő programjait és a beállítás lapot jelenti, tehát bőséges hely áll a rendelkezésünkre a kedvenc applikációink megjelenítéséhez. A navigáció rendkívül egyszerű, vagy a távirányító jobbra-balra gombjaival, vagy az egérkurzor oldalra húzásával lapozhatunk.

Annak örültem, hogy végre egy olyan Tv boxot tesztelhetek, amin lehet normálisan netezni. Nem akad, nem szaggat, normálisan betölti a weboldalakat, még a Startlapot is, pedig az tele van mindenféle fölösleges reklámfelülettel. Egyetlen dologgal piszkált a rendszer, az oldalak nem megbízható tanúsítványával, de ezt egy párszori mellőzés után elfelejtette, és innentől kezdve nem is jött többet elő.

screenshot_20170618-145728.png

Egy szuper idegesítő jelenségre viszont figyelmes lettem, ez pedig a dátum beállítása. Ha kézin hagytam, minden kikapcsolásnál elfelejtette, és ilyenkor nem hajlandó megnyitni netes oldalakat, de persze nem mondja meg, hogy mi a baja. Egy helyen tűnt fel, amikor a Youtube klienst akartam elindítani, ilyenkor szól, hogy a dátum nem stimmel, ezért módosítsuk. Ezt a jelenséget úgy tudjuk kivédeni, hogy „automatikus dátum és idő"-t állítunk be, ilyenkor a Yundoo Y2 a hálózatról veszi át az értékeket, és a probléma megszűnik.

screenshot_20170618-150150.png

A netezés után következett egy kis játék, amelyet a Candy Crush egyik változatával követtem el. Annyira belemerültem, hogy közben a fél nap eltelt, ez jól példázza, hogy a felhasználói élményben nincs hiba. Döccenést, akadást nem tapasztaltam, bár néha a pályákat lassabban töltötte be, mint az erősebb hardverrel rendelkező telefonjaim. Ennek az apropóján gyorsan lefuttattam egy Antutu és egy GFX Benchmark tesztet, és az eredményt összehasonlítottam a környezetemben megtalálható mobilokkal.

screenshot_20150101-012844.png

Előbbi program végeredménye 35.704 pont lett, ahol jellemzően a 3D kategóriában győzött, a felhasználói élményben és a memóriában lemaradt, a processzorban pedig hasonló eredményeket hozott, mint a telefonok. A Lenovo Vibe S1 Lite 38,461-et, az Oukiel K6000 Plus 43.000-et, míg a Xiaomi Redmi Pro 3 42.000 körüli pontot ért el, csak éppen ezek az eszközök több mint kétszer annyiba kerülnek, mint a Yundoo Y2.

sdsdd.jpg

A videó dekódolási képességek kapcsán újra csak pozitívumokat tudok elmondani. Az első dolog, amit ellenőriztem, hogy milyen formátumokat támogat, erre a válasz az, hogy gyakorlatilag mindent. P9-10 / and H.265 H.264, WMV, MPEG-1/2/4, VC-1, AVS, Real Video, MP3, WMA, AAC, WAV, FLAC, Ogg, és még ki tudja mi maradt ki, ráadásul az MKV fájlokat is szépen lekezelte. A H.265-nek külön örültem, mert sokkal jobban tömörít, mint a H.264, így kevesebb sávszélességet emészt fel, mint a régebbi, H.264 konténer.

Az 1080p-2160p felbontás tartományt nevetve játszotta le, meg se rezzent, még az MKV videókkal sem volt gond, ráadásul az eszköz még csak nem is melegedett. Ezeknél a hatalmas méretű fájloknál azonban az USB 2.0 portok tudnak gondot okozni, ugyanis egy Full HD felbontású film alsó hangon is 15 Gigabyte körül van, ezt viszont már nem tudjuk felmásolni a háttértárolóra, de ha még fel is tudnánk, akkor is 1-2 óra lenne, tehát lassú. A lejátszást viszont a port sebessége nem befolyásolta, simán végignéztem rajta 2 órás, nagy felbontású filmeket.

Szerencsére vannak más interfészek is, amit használhatunk, ilyen a gigabites ethernet csatlakozó, vagy a 4.0-ás Bluetooth. Ez utóbbi nagyszerűen használható arra, hogy egeret vagy más perifériát csatlakoztassunk rá, így tehermentesítve a kevés USB portot. Ha esetleg mégis elfogynának, akkor egy HUB-bal tovább tudjuk osztani, én is így használtam egy egeret, egy billentyűzetet és egy merevlemezt. Kipróbáltam az SD kártyabővítő helyet is, a szupergyors Sandisk Extreme Pro 64 GB-os egységemet simán lekezelte, vagyis a gyártó által megadott paraméter valós.

screenshot_20170618-151516.png

Tapasztaltam még egy furcsa hibát a Kodi lejátszóban, néha pár másodpercre elment a hang, ami néha visszajött, viszont olyan is volt, amikor nem. Ezen csak újraindítás segített, viszont ezt a jelenséget egyszer sem produkálta a Youtube lejátszó, tehát gyanítom, hogy a Kodival lehetett valami probléma.

Nem beszéltem még a processzor mellé tokozott GPU-ról, pedig ez is összemérhető a telefonos variánsokkal. Egy Mali-T820 lesz segítségünkre abban, hogy kellőképpen gyorsan fussanak a játékok. Ez egy közepesen erős grafikus chip, de arra bőven elég, hogy elvigye a nem túl nagy hardverigényű játékokat. Ráadásul az a fura helyzet áll elő a Yundoo Y2 kapcsán, hogy amit a telefonon elvesztünk a PC-s irányításhoz képest, azt most itt billentyűzet és egér formájában megpróbálhatjuk visszaszerezni, tehát a számítógépünkhöz nagyon hasonló vezérlési élményben lehet(ne) részünk, csak Androidos környezetben.

screenshot_20170617-172627.png

Két autós játékot próbáltam ki, az Asphalt 8: Airborne-t és a Need for Speed: New Speed Car nevűt. Az elsőnél jött a meglepetés, hogy egy olyan hozzáférést szeretett volna kapni a program, ami Tv boxon nem létezik, ezért ezt nem tudtam teljesíteni, így nem is indult el. A Need for Speed esetében ilyen probléma nem merült fel, a program elindult, csak éppen irányítani nem tudtam az autót, mert a képernyőm nem érintésérzékeny.

screenshot_20170618-144810_1.png

Nem adtam fel, letöltöttem a Modern Combat 5: eSports FPS-t, de itt ugyanaz volt a probléma, mint az Asphalt esetében, így maradnak az olyan játékok, mint a Cut the Rope, a Candy Crush vagy a Brick Breaker. Persze az is egyértelmű, hogy nem kell egy Tv boxtól ugyanazt a funkcionalitást elvárni, mint egy telefontól.

A Yundoo Y2 a tudásához képest egy kifejezetten kellemes Tv box. Elég jól néz ki, elég gyorsan futnak rajta az alkalmazások, a filmnézés-zenehallgatás-böngészés szentháromságra pedig gyakorlatilag tökéletes. Egy-két kisebb szoftveres hibát leszámítva nem nagyon tudtam belekötni, viszont az is igaz, hogy nem képes más mobil eszközök szolgáltatásait teljes körűen betölteni.

Az Y2 hardvere elég erős ahhoz, hogy a mindennapi feladatokat ellássa, és mellette még olcsó is. A nettó 14.000 forintos ár pedig több mint jutányos, és így a televíziónkat sem kell cserélgetnünk, ha valamilyen új szolgáltatásra lenne szükségünk.

Gearbest - 14.000 forint